Mijn spannendste boek van 2020

Jan Nagels 23 december 2020
Dankzij de leesclub van Thrillzone.nl en uitgeverij Cargo, mocht ik het boek Spiegelman van Lars Kepler lezen.

Lars Kepler is het pseudoniem van het Zweedse schrijvers echtpaar Ahndoril. Met hun bloedstollende thrillers veroverden zij de wereld. Sinds het verschijnen van hun debuut roman Hypnose in 2009 zijn er van hun boeken in Nederland bijna een miljoen exemplaren verkocht. Spiegelman is hun achtste thriller rond Joona Linna.
Andere boeken van hun hand zijn Contract, Getuige, Slaap, Stalker, Playground, Jager en Lazarus.

Vijf jaar na haar verdwijning wordt het levenloze lichaam gevonden van een jonge vrouw. De enige ooggetuige van de moord is een warrige en getraumatiseerde man, die niet zeker weet wat hij gezien heeft. Joona Linna roept de hulp in van hypnotiseur Erik Maria Bark, zodat de man onder hypnose zijn herinneringen weer kan oproepen.
Het bevat sterke karakterbeschrijvingen van o.a. Joona, Pamela, Martin en Mia. Met elk een eigen rol in het geheel.

Het boek is opgebouwd met maar liefst 98 korte hoofdstukken en is 539 blz dik.
Het boek is dusdanig geschreven dat er bijna geen woord teveel in staat, zonder dat het boek oppervlakkig te noemen is. Het boek bevat wel soms gruwelijke details, maar die zijn passend voor dit soort boeken. Het boek heeft wel het risico dat het soms over de top genoemd kan worden.
Het boek leest als een film. Je kan bijna niet ophouden met het lezen. Het is dan ook niet te merken dat het boek zo dik is. Het is duidelijk dat dit een super spannend boek is, waarbij je op een bepaald moment toch nog op het verkeerde been wordt gezet, maar uiteindelijk een zeer verrassend plot heeft.
Kenmerkend voor de serie rond Joona zijn actie, tempo en details, waardoor je alles voor je ziet.
Maatschappelijke thema's worden door de schrijvers op een bijzondere wijze bespreekbaar gemaakt.

Meer recensies van Jan Nagels