De perfecte editie voor trouwe fans én nieuwe lezers van deze klassieker

Janne Janssens 12 februari 2022 Auteur
“Als een man vrijgezel én vermogend is, moet hij wel op zoek zijn naar een echtgenote. Dat is zo’n beetje een algemeen bekende waarheid.”

Heeft TROTS EN VOOROORDEEL (Engelse titel: PRIDE AND PREJUDICE) van Jane Austen nog een introductie nodig? Het is perfect normaal als je dit boek nog niet gelezen hebt, maar als je er niet eens van gehoord hebt dan moet je wel van een andere planeet komen (Joking! Dat is ook perfect normaal).

De prachtige, linnen editie van Blossom Books met illustraties van Sophie Pluim nodigt fans van deze klassieker uit tot een reread, maar is ook een erg toegankelijke editie voor personen die het nog nooit gelezen hebben en de vaak oude, omslachtige taal van klassieke literatuur een struikelblok vinden. Lisette Jonkman heeft een vlotte vertaling verwezenlijkt, zonder de zekere statigheid van het origineel te verliezen.

Met dit exemplaar las ik Trots en Vooroordeel voor de vierde keer (de eerste keer zo’n 7 jaar geleden toen ik 17 was) en elke keer opnieuw verrast het boek me. Nu ik ouder ben en een beetje meer ervaren in het lees- en schrijfvak, vallen me nieuwe dingen op. Zo geeft Jane Austen ons in het begin eerst een inkijk in het leven rondom hoofdpersonage Elizabeth (Lizzy). In het eerste hoofdstuk leren we de dynamiek en het soort relatie tussen haar ouders meneer en mevrouw Bennet kennen, het huishouden waarin Elizabeth is opgegroeid met 4 zussen, en hoeveel humor er weerkaatst tussen de muren van dit hius, in contrast met de deftige, vaak stijve maatschappij waarin ze leefden.
Pas in het derde hoofdstuk maken we beter kennis met Lizzy, wie een slimme, gevatte vrouw blijkt te zijn die vooruitloopt op haar tijd. Zij blijkt ook de koningin te zijn van ‘steken geven onder water’. Dit zorgt voor entertainende, geestige conversaties tussen Lizzy en de onuitstaanbare meneer Darcy danzij hun trots en vooroordeel dat hen in de wegstaat elkaars echte waarde te leren kennen. De dans van openlijke, statige conversaties en stiekeme, smeuïge roddels heeft dit boek tot de populaire klassieker gemaakt die (bijna) iedereen kent.

Trots en Vooroordeel is het zesde boek dat Blossom Books uitbrengt in hun WERELDKLASSIEKERS serie. Ik ben vastbesloten om ze allemaal te verzamelen!

Meer recensies van Janne Janssens