Wat een autastisch boek!

Janne Janssens 05 april 2021 Auteur
Bedankt aan Blossom Books en L&M Books voor dit recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt mijn leeservaring en recensie in geen enkel opzicht. Ik kreeg zelf de diagnose van autismespectrumstoornis (ASS) toen ik twaalf jaar was. Ik beoordeel dit boek dus vanuit het standpunt van iemand met autisme.

Alle 'regels en uitzonderingen' omtrent autismespectrumstoornis zijn onmogelijk te bedekken in een enkel boek, zeker niet in een behapbare vorm voor kinderen. De auteurs hebben echter een goede selectie onderwerpen gemaakt, die het meest van toepassing zijn voor kinderen met autisme en hun directe omgeving: autisme en familie, school, sport, eten, feestjes, vakantie en verder wat algemene zaken omtrent ASS.

Alles wordt verteld door Bianca en haar vrienden Daan, Robin en Sam. Er wordt geen leeftijd vermeld maar uit de manier waarop ze praten en hoe ze getekend zijn, kan je duidelijk opmaken dat ze kinderen zijn. En zo maken zij dit boek erg toegankelijk voor kinderen (vanaf 8 jaar).

Er wordt steeds herhaald dat elk persoon met autisme anders is. Talkrijke voorbeelden worden gegeven van situaties, waar de ene autistisch persoon minder goed mee om kan dan de andere. Dit wijzen op diversiteit vind ik ontzettend belangrijk. Autisme is een spectrum en de auteurs zetten dat goed in de verf.

De vormgeving en illustraties zijn erg speels en tegelijk rustgevend door het sobere kleurgebruik, wat zowel erg plezierig als niet te prikkelend is voor kinderen. En een extra leuk idee was de verschillende covers waaruit je kan kiezen! De harde kaft is roze met Bianca op, maar de stofomslag kan je plooien zodat Bianca met al haar vrienden of Robin of Sam op de cover staan.

Veel (educatief) leesplezier!

Meer recensies van Janne Janssens