Een geslaagd debuut over opoffering, ontberingen en herwonnen vrijheid!

De meisjes van Ravensbrück is de debuutroman van de Engelse schrijfster Anna Ellory. Zoals deze titel al doet vermoeden gaat het boek voor een deel over het leven van vrouwen en meisjes in concentratiekamp Ravensbrück, waar Miriam, het hoofdpersonage in deze roman, meer over te weten komt middels de briefjes die ze verstopt in de zomen van een uniform van dat kamp vindt. Door deze brieven krijgt de lezer een inkijkje in het leven van Frieda, de vroegere liefde van haar vader, waar Miriam eerder nooit van gehoord had, maar die een cruciale rol in haar leven en dat van haar vader blijkt te hebben gespeeld. Langzamerhand wordt duidelijk welke verschrikkingen en ontberingen de vrouwen in het kamp hebben ondergaan. Naast het verhaal over het kamp volgen we Henryk, de vader van Miriam, aan het einde van zijn leven in 1989 in Berlijn. De Muur is net gevallen, de Oost-Duitsers zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen. Miriam probeert haar vader te verzorgen en ontdekt een geheim dat hij vanaf de oorlog met zich meegedragen heeft. Ondertussen worstelt ze zelf met haar eigen demonen en probeert zich zo goed en kwaad als het lukt daaraan te ontworstelen en op eigen benen te staan. Het boek pakt je, je wilt weten welk geheim Henryk met zich meedraagt, wat er met Frieda gebeurd is en hoe het Miriam vergaat. De beschrijvingen over het kamp, maar ook Miriams strijd maakten veel indruk op me. De schrijfster heeft zich goed verdiept in de situatie in Duitsland in de oorlog en na de val van de muur en in de situatie van het kamp en de schade die Miriam wellicht in haar latere leven opgelopen heeft door haar stressvolle start in het leven. De verhaallijnen zijn goed te volgen. Gelukkig heeft de schrijfster niet nog meer bijfiguren verder uitgewerkt, anders zou het beslist te ingewikkeld worden, al lijkt het verhaal van Eva ook erg interessant. Soms zijn er een paar dingen die wel heel toevallig zijn, zoals de ontmoeting met de Oost-Duitse Eva die dan ook nog Frans vertalen kan, of de getatoeëerde nummers die sprekend op elkaar lijken, dat vond ik wel enigszins storend. Ook blijven er nog een paar open eindjes en vraagtekens over aan het eind. Wellicht nog stof voor een vervolg? Maar al met al een geslaagd debuut over opoffering, ontberingen en herwonnen vrijheid!

Meer recensies van Jantsje Heeringa