Verdeel en heers of verenig en heers?

De Veleda Vloek is het tweede deel van de Veleda trilogie. In dit deel volgen we de personages uit het eerste deel van de trilogie in hun verdere leven. Efleda heeft van de Germaanse hogepriesteres, de Veleda, de opdracht gekregen om de Germaanse stammen te verenigen om zodoende kans te maken tegen de Romeinse overheerser en hun vrijheid terug te krijgen. Tijdens de Samhain, waarbij de leiders van de Germaanse stammen zijn samengekomen is dit ook door de Veleda aan hun duidelijk gemaakt. Hierbij zijn door de Veleda hoogstpersoonlijk gevangen gemaakte Romeinen geofferd aan de Germaanse goden. Maar hebben de goden en hun boodschapster, de Veleda, het wel bij het rechte eind? Is het wel zo verstandig dat de Germaanse stammen de strijd aangaan tegen de Romeinen? Of kunnen ze beter een bondgenootschap sluiten, wanneer de Flaviër Vespasianus keizer mocht worden? De oude Veleda is ziek, wie wordt de nieuwe Veleda? Moet Elfleda trouw blijven aan de Veleda, aan de Germaanse stammen of toch aan de Romeinen? En daarmee aan Plinius en Vespasianus en Caenis. Is Elfleda de spionne, of wordt ze juist onbewust ingezet als middel zodat de Flaviërs aan informatie en macht komen? En wie is de 'nieuwe Julius' waar over gerept wordt? Keizer Nero maakt een tocht door Griekenland om zich daar op zijn manier te laten gelden, Vespasianus wordt als generaal naar Judea gestuurd om daar de opstand (met harde hand) te onderdrukken. Bloedige veldslagen volgen, wie wint?

Dit tweede deel vond ik eigenlijk nog wel spannender dan het eerste deel en leest bijna als een historische thriller vanwege de vele intriges die er spelen. De relatie tussen Plinius en Elfleda wordt verder uitgediept, maar er blijft toch spanning aanwezig aangezien zij voor de Germaanse vrijheid is en hij een Romein. Waar ieder het wel over eens is, is dat de heerschappij van Nero ten einde moet komen. Maar in hoeverre zijn Vespasianus en Caenis nog op de hand van Elfleda, zien ze haar als vijandige spionne? Hebben de Germanen er een bondgenoot bij mocht hij keizer worden, of juist niet? En ook de relatie met de Veleda wordt op de proef gesteld. Moet Elfleda nog wel geloven wat deze priesteres in haar hoge toren, ver weg van het strijdperk, allemaal doorkrijgt van de Germaanse goden? Het is boeiend om te lezen hoe Elfleda zich verder ontwikkelt en in hoeverre zij in staat is om de gebeurtenissen een beslissende wending te geven. Het is vlot geschreven, ik had het in een mum van tijd uit, mede omdat het tot het eind toe spannend blijft. Ondertussen worden tal van historische feiten in het verhaal verweven, waardoor je je als lezer echt terug in de tijd waant. Leerzaam ook, deze serie zou een mooie aanvulling zijn op geschiedenislessen over de Romeinen of bij Latijn. Ik kan me nog herinneren dat ik destijds op school de geschriften van Plinius de jongere moest vertalen, over de uitbraak van de Vesuvius. Deze 'kleine' Plinius komt in het boek voor als de kleine Gaius, het zoontje van Plinia, de zus van Plinius, die door Elfleda gered wordt na zijn moeizame start bij de geboorte. Dat laatste zal dan fictie zijn geweest, de grote historische feiten kloppen en dat maakt het zo interessant. Ik had zelf nog nooit over de Veleda gehoord, maar ook dat blijkt een historische figuur als Germaanse priesteres.

Kortom: een aanrader wat mij betreft!

Meer recensies van Jantsje Heeringa