Uitstekend debuut

Jeanet 30 oktober 2023 Boekverkoper
Beste mevrouw Eva is het debuut van Valentijn de Heer. Het verhaal speelt zich in Leiden af. Het huisje op de cover is het huis van het echtpaar Biesheuvel en speelt een belangrijke rol in het boek.

Het verhaal begint vrij luchtig over Elias en zijn ouders die in een welgestelde wijk van Leiden wonen. Het verhaal is vanuit Elias geschreven. Je leest vanuit zijn denkwijze en hoe hij dingen ervaart en dat is heel geloofwaardig en goed gedaan.

Als er een broertje bijkomt merk je de verandering in het gezin als blijkt dat Johannes een verstandelijke beperking heeft. Vader trekt zich helemaal en moeder kan het niet aan. Elias neemt eigenlijk vanzelf de zorg van zijn broertje op zich, zonder zelf nog kind te kunnen zijn. Je voelt en ziet het gezin wegkwijnen, maar alleen achter de gesloten deuren. Elias neemt als maar meer taken op zich.

Als Elias eindelijk zijn verhaal bij mevrouw Eva kwijt kan hoopt hij bij haar te mogen blijven. De omgang met en hoe mevrouw Eva hem aan het praten krijgt is erg goed uitgewerkt en speelt zich echt voor je ogen af.

Je voelt je echt erg betrokken bij Elias en het boek moet dan ook uit. Valentijn de Heer heeft met dit boek een uitstekend debuut neergezet en ik hoop dat we nog meer van zijn hand kunnen gaan lezen.

Meer recensies van Jeanet