Op zoek naar een eigen plekje in een complexe wereld

Jeanet 12 februari 2024 Boekverkoper
Lotgenoten is de debuutroman van Sabrine Ingabire. Het verhaal wordt verteld vanuit de tiener Ajali die haar weg in de samenleving zoekt. Ze is zwart maar voelt zich meer thuis bij de witte mensen.

"Ik had me altijd een beetje geschaamd omdat ik me ongemakkelijk voelde in groepen met zwarte jongeren, maar de afgelopen tijd begon ik me ook steeds ongemakkelijker te voelen bij mijn ongemak."

Maar ook thuis heeft ze het niet makkelijk. Er wordt niet over gevoelens gepraat. De omgang met haar Rwandese familie is zo anders dan de omgang die ze tussen de witte mensen ziet. Ze zit tussen twee culturen die van haar Rwandese ouders en haar witte vrienden.

Jammer dat er veel zinnen in het Frans geschreven staan. Het is voor mij dertig jaar geleden dat ik Frans heb gehad en gesproken, de intentie begreep ik, maar letterlijk vertalen was wat lastiger.

Het is een dun boek waar je de tijd voor moet nemen. Er staan prachtige zinnen in, die je wel twee of drie keer wilt lezen om ze helemaal door te laten dringen. Vele thema’s spelen een belangrijke rol, waaronder familie, afkomst, cultuur, opgroeien, vrienden, verdriet en rouw. Een boek waar je nog even over na blijft denken.

Een verhaal over de complexiteit van het opgroeien tussen o.a. twee culturen. Je leeft mee met de hoofdpersonage Ajali en denkt zelfs met haar mee, een zoektocht naar haar eigen plekje in de wereld.

Meer recensies van Jeanet