Vanaf de eerste paar bladzijdes waren een aantal dingen voor mij wat verwarrend. Het was lastig te bepalen hoe oud de doelgroep is. Het eerste gedeelte van het boek gaat over een jong meisje en haar pratende beschermbeer Knuffie. Dat voelt vrij kinderlijk aan. De schrijfstijl van de auteur is aan de andere kant juist heel complex. Het boek is in de verleden tijd en in de derde persoon geschreven. Verder maakt de auteur vaak lange zinnen met leestekens als puntkomma’s, haakjes en streepjes en worden ‘echter’ en ‘immers’ gebruikt. Ook vind ik het lastig om te bepalen hoe snel het verhaal nou precies gaat. Het ene moment zit de hoofdpersoon nog op de basisschool en dan ineens doet ze vwo.

Even een paar korte minpunten, zodat ik uitgebreid in kan gaan op de kwaliteiten van De Legende van de Alcracht:
- Ingewikkelde schrijfstijl
- Het verhaal voelt gehaast, willekeurig en anime-achtig aan (als je daarvan houdt, moet je hem zeker gaan lezen)
- Ik ben niet echt fan van de driehoeksverhouding die er rondom de hoofdpersoon speelt
- Er zitten clichés in zoals: krachten die gebaseerd zijn op elementen, een grote vriendelijke robot, de strijd tussen goed en kwaad

Pluspunten!
Ondanks dat er met hoog tempo veel informatie op je af komt, geven alle creatieve bedenksels ook mogelijkheden om geweldige dingen te schrijven, zoals de Vachtige Vondsten, Horak’s strijd met Kruelus en de legerbasis van de Machinalen. Het magische winkelcentrum kan ik precies voor me zien met de wonderlijke snoepwinkel en de vogelpostbezorgers. Veel van de rode lijn in dit fantasyboek valt dan ook zeker bij mij goed in de smaak. De opbouw van de werelden, de magische krachten en een aantal van de creatieve hoofdpersonages. Legne is wel een van de interessantste karakters met zijn rijke achtergrondverhaal die stukje bij beetje ontsluierd wordt. Horak is ook een bijzonder personages waar ik steeds meer om ben gaan geven. Richard’s verhaallijn vond ik ook ontzettend meeslepend en heeft me zelfs aan het huilen gemaakt. Het einde had een flinke spannende opbouw, mijn complimenten. Daarom geef ik De Legende van de Alcracht drie sterren en kijk ik uit naar het volgende deel!

Reacties op: Must-read voor fantasy en anime fans!

De Legende van de Alcracht - Het meisje tussen twee werelden - Esther Geurts