Liever minder elementen en meer focus op worldbuilding en magiesystemen

Jennifer 22 april 2023
Mijn favoriete elementen van dit boek: Magnus z’n persoonlijke ontwikkeling staat helemaal bovenaan!
- Top dat er wat diversiteit in de personages zit
- Leuk dat reuzen met elkaar communiceren via trommels
- De traditionele elfenbegroeting van een klap op de schouder
- Magische hutten (hier zal ik niet te veel over verklappen)
- Magische kompassen waarmee gecommuniceerd kan worden
- Wervelwinden om mee te reizen
Dat gezegd hebbende had ik meer worldbuilding verwacht. Het zijn namelijk allemaal leuke, maar wel redelijk losstaande elementen. Ondanks dat er behoorlijk wat exposition in De Legende van het Moeras zit, miste ik informatie over de verschillende culturen en magiesystemen.

Samengevat is de eerste druk van De Legende van het Moeras helaas niet helemaal mijn ding. Er zat bijvoorbeeld veel herhaling in de schrijfstijl en het aantal personages en de informatiedumpen waren overweldigend. Het verhaal was krachtiger geweest als het bondiger was geweest en als de auteur dieper in was gegaan op de kernzaken. Want, het verhaal voelde tegelijkertijd ook gehaast. Dat terwijl een wereld met reuzen, verschillende stammen elfen, boeren en magiërs juist een interessant concept is.

Nog een reden waarom De Legende van het Moeras niet voor mij was, is omdat het me niet duidelijk werd wie de doelgroep is. Het leest als een jeugdboek, terwijl er wel woorden worden gebruikt zoals trut, eikel, ‘vilein’, ‘gewiekst’, ‘schoorvoetend’ en ‘gezichtsverlies’. Ik vraag me af of dit bij de doelgroep ‘kinderen’ past. Daarnaast draait het verhaal om volwassen onderwerpen, zoals oorlog, intrige, razzia’s, spionage, minnaressen, verzet en flirten. Oppervlakkige romantiek en voorspelbare wendingen dragen bij aan het kinderlijke gevoel dat het verhaal opwekt.

Conclusie: ik had graag veel meer vanuit Magnus gelezen! Wat een tof personage. De auteur heeft Yanek ook heel goed neergezet als slechterik en dat draagt bij aan dat je een goeie band met broer Magnus kunt opbouwen. Als de auteur ooit een novelle gaat uitbrengen over Magnus, zou ik die graag lezen. Er zit zeker potentie in. Daarnaast had ik graag meer over Hasse's missie om haar moeder te redden gelezen en de trip naar oma. Dat gedeelte van het verhaal was iets meer mijn smaak.

Meer recensies van Jennifer