Meer meerminnen, meer beter!

Jennifer 19 augustus 2020
Ten eerste: absoluut een aanrader als je van fantasy YA houdt! Ik zou het 4/5 sterren geven :)

-Ondanks dat ik het in het begin wat onwennig vond dat het taalgebruik van een meisje dat op de middelbare school zit wat ouderwets en ingewikkeld is,
+ geeft dat het boek juist ook onwijs veel sfeer. Halverwege het boek was ik aan de schrijfstijl gewend en in de laatste paar bladzijdes kon ik niet meer zonder.
+ De cultuur en geschiedenis die wordt beschreven is zo ontzettend prachtig, verwonderend, magisch en origineel.
+ Enna is zo sterk en volwassen. Ik leef echt met haar mee en kijk enorm tegen haar op...
- totdat ze verandert in een verliefde bakvis... Met haar romance heb ik wat moeite, omdat hij vrij clichématig aanvoelt. Het is zonde en doet af aan haar persoonlijkheid voor mijn gevoel. Hetzelfde geldt voor Aska.
+ Aska's verhaal is fantastisch. Ik vind haar persoonlijk ontwikkeling en het verhaal van haar familie prachtig.
- Ik vond de laatste paar bladzijde van haar deel een beetje overdreven, maar...
+het begin van Melinda's verhaal vind ik dan wel weer heel gaaf. Mooi contrast tussen immens geluk en opperste radeloosheid. Wederom een geweldige ontwikkeling van haar persoonlijkheid en met haar romance heb ik helemaal geen moeite. Die voelt minder geforceerd en benadrukt.
+ Minstens 3x tijdens dit verhaal moest ik bijna huilen omdat ik zo ontroerd was (neem pagina 311 en pagina 408 bijvoorbeeld).
- De bladzijdes in andere lettertypes tussendoor hadden voor mij niet gehoeven. Ze maken het verhaal ingewikkelder en verrijken niet per se.

Kortom: een onwijs gaaf en origineel verhaal met een hele eigen stijl. Het voelde net als de eerste paar stappen die je in de zee zet voordat je gaat zwemmen; in het begin onwennig en daarna als een warm bad. Ik denk dat het sterker was geweest zonder geforceerde romances en de 'tussendoor bladzijdes', maar ga hem zeker lezen en oordeel zelf!

Meer recensies van Jennifer