Verrassend en vreemd...

Jennifer 19 augustus 2020
Dit boek is eigenlijk helemaal niet zo eng. Het concept van de heks dat wordt neergezet is angstaanjagend, maar de verhaallijn zelf niet. Het is net zoals The Walking Dead. Dit verhaal gaat niet over de heks zelf, maar om hoe mensen ermee omgaan. Hex gaat over hoe de Bekenaren dealen met hun vloek en dat is niet per se eng, maar interessant en constant spannend (thank god, want ik kan echt niet tegen horror). Op de achterkant wordt gehint naar middeleeuwse praktijken en dat vind ik eigenlijk niet een hele sterke hook, zonde. Ook de vergelijkingen daarmee in het boek zelf vind ik niet heel sterk. De achterkant doet het boek echt te kort.

Dit boek is namelijk ontzettend ingrijpend. Het laat je nadenken over de gruwelijke aard van de mensheid en waar we toen in staat zijn. Dit boek overmeesterd je, sleurt je mee en slokt je op, net als Beek doet. Het is een mix van loensende Loena van Paul van Loon en The Purge, maar toch verrassend en origineel.

Toen ik begon te lezen dacht ik: nou... ik snap na 2 hoofdstukken pas een beetje wat er gebeurt en dit boek is wel heel hip geschreven met alle nadruk op apps, vloggen en Windows. Daar gingen mijn nekharen een beetje van overeind staan. Ook komen er in het begin heel veel personages met voor- én achternaam op je af, wat het nog verwarrender maakt. Daarnaast zijn sommige delen heel grof en bot geschreven, vooral in het begin en dat stootte me ook af. Ik had echt wel zonder sommige gedachtes van Grim gekund, voegde voor mij niet bijster veel toe. Hetzelfde geldt voor de dorpswijde obsessie met Gemma's voorgevel, de verhaallijn met Fledder en de verhaallijn met de pauw. Ik snap wel waarom het boek in twee gedeeltes is verdeeld, maar dat had voor mij ook niet gehoeven.

Kortom, ik snapte er eerst geen bal van. Waarom DOEN die mensen niet iets? Waarom gaan ze er zo walgelijk luchtig mee om? Ik kon me er totaal niet in vinden, maar hoe meer je leest, hoe meer je gaat snappen van de gedachtegangen. En dat is ijzingwekkend. Je snapt op een gegeven moment hoe de heks geworden is wat ze nu is en je snapt ook precies waarom mensen zo op haar reageren als ze doen. En je gaat je afvragen, wat zou ik in hun schoenen doen? Dit boek moet je lezen omdat het je aan het denken zet over onze maatschappij, over bijgeloof en over jezelf. Wat zou jij doen voor veiligheid, voor familie, voor liefde?

Meer recensies van Jennifer