Fantastische worldbuilding, zwaar verhaal

Jennifer 16 januari 2023
Niet alleen is Muren van IJs een dikke pil. Het verhaal zelf is ook zwaar. Als je een gezellig winterboek zoekt, ben je hier aan het verkeerde adres. Muren van IJs zit bomvol personages die worstelen met zichzelf en met het huidige regime in hun wereld. Lees vooral de disclaimer voordat je begint met het lezen van deze ijzige YA fantasy.

Mijn volledige review lees je binnenkort op Geekish.nl. Hieronder geeft ik wat plus- en minpunten:
+ Spannend verhaal
+ Prettige schrijfstijl met mooie beschrijvingen
+ Realistische en gave worldbuilding
+ Vooral in de tweede helft leefde ik ontzettend mee met de personages
+ De auteur heeft dappere en onverwachte keuzes gemaakt wat betreft de offers van de hoofdpersonen
+ Goede badguys, maar ik denk dat één in plaats van twee binnen één boek te veel was. De heks kreeg niet genoeg screentime
+ Lekker veel diversiteit zonder dat het geforceerd is
+ Mooie kaft!

- Heel veel personages, ook met namen die op elkaar lijken
- Best wat herhaling van informatie, te veel exposition en er mocht vooral in de dialogen meer tempo
- Ik had pas halverwege het boek een band opgebouwd met de personages
- Het is echt een behoorlijk duister verhaal. Ik miste lichtpunten en luchtigere scènes

Dit fantasyboek is geen aanrader voor iedereen. Het is geschreven in een prettige schrijfstijl die ideaal is voor liefhebbers van character-driven verhalen. Als je meegesleurd wil worden in een unieke, duistere wereld van ijs, is het een echte aanrader. Het bevat veel diversiteit, zonder dat het te geforceerd is. Zelfs de liefdesdriehoek heeft me geen moment gestoord en dat wil wat zeggen! De worldbuilding is fantastisch, maar Muren van IJs was voor mij iets te zwaar. Nogmaals: lees binnenkort de volledige review op Geekish.nl!

Meer recensies van Jennifer