De Zilveren Uitverkorene is een zilveren debuut

Jennifer 28 december 2021
Deze recensie van De Zilveren Uitverkoren is onderdeel van de blogtour van auteur Evy Laumen. Dit zelf uitgegeven debuut is ontzettend interessant voor liefhebbers van de Grijze Jager en avontuurlijke verhalen in het algemeen. Je geniet van de vikingachtige samenleving, Scandinavische namen en Zweedse termen. In de schrijfstijl kan de auteur nog groeien, maar zo ver zou ik dit boek zeker met zilver bestempelen! De volledige recensie lees je binnenkort op Geekish.nl :)

De wereld die Evy Laumen voor De Zilveren Uitverkorene gecreëerd heeft, is supergaaf. Saga groeit op in een harde cultuur die ze pas halverwege haar leven leert kennen. Ze ontdekt boten, wapens, magie, broederschap en hoe ze een gevecht moet overleven. Het contrast tussen de oude en de nieuwe Saga, en de persoonlijke ontwikkeling daartussen, in ontzettend interessant.

Dat geldt trouwens ook voor het contrast tussen Sven en Saga. Dat is heel krachtig omdat ze vanuit tegenovergestelde perspectieven vaak allebei gelijk hebben. Zo kun je als lezer dus beide kanten kiezen en belicht je twee aspecten van één situatie. Dat is ook een metafoor voor de rode lijn in het boek: de oorlog tussen de zon- en maankrijgers. Dit laat zien dat de auteur echt goed heeft nagedacht over de verhaallijn en zich goed in haar personages kan verplaatsen. Ze kan onpartijdige beschrijvingen geven en dat vind ik echt heel knap.

Meer recensies van Jennifer