Zam de Fikser fikst het helaas niet

Jennifer 24 juni 2022
De manier waarop magie wordt gebruik in Zam de Fikser is letterlijk en figuurlijk fantastisch. Het is erg fantasierijk en indrukwekkend. Magie leeft in een soort wolk waar iedereen met magische aanleg bij kan en tegelijk heb je ook een eigen wolk. Er is vrije magie waar je van alles mee kan doen en sommige magiërs hebben ook specifieke krachten. Aan de ene kant is het tof dat bijna alles mogelijk is, maar aan de andere kant lijkt de magie onbegrensd te zijn. Necromancy is gaaf, maar móést dat er echt ook nog bij? En de dubbele werkelijkheden snapte ik al helemaal niet. Ik miste nog wat regels voor het gebruik van magie, naast dat het in balans moet blijven. Het uurwerk van Zam heeft bijvoorbeeld ook weer een eigen set van regels. Complimenten voor dit gave, unieke object trouwens! Maar... een origineel magiesysteem heeft vaak ook een nadeel. Meestal komt er veel exposition bij kijken en daar kan het verhaal traag en verwarrend van worden. Helaas is dat én meer aan de hand waardoor Zam de Fikser niet lekker wegleest. Mijn volledige review kun je hier lezen: https://www.geekish.nl/boeken/zam-de-fikser-fikst-het-helaas-niet/

Meer recensies van Jennifer