De gruweltoren 2 is verrassend veel beter dan boek één

Jennifer 28 maart 2023
De gruweltoren 2 is stukken beter dan deel één. Dit tweede boek heeft een originelere opzet in plaats van dezelfde sfeer als De griezelbus en het hoofdverhaal zit beter in elkaar. Daarnaast geeft de auteur een unieke, verrassende en griezelige wending aan milieubewustzijn. Knap én een goede boodschap voor de doelgroep. Ook weer ik opnieuw verwonderd met een origineel verhaal over clowns en over een masker, waar ik een versie van It en Het masker van Kippenvel had verwacht. Complimenten!

Helaas is het niet allemaal zonneschijn en regenbogen. Er is onhandig omgegaan met de diversiteit (POC en autisme) in dit boek. Dat had beter gekund. Ook is de boodschap van 'Lelijkheidswestrijd' twijfelachtig, ondanks dat het een vergelijkbaar gave opzet heeft als Hex van Thomas Olde Heuvelt. De schrijfstijl is iets minder prettig en het einde nogal abrupt. Het laat je met veel vragen achter. Voor kinderen is De gruweltoren 2 zeker een aanrader en ik kijk uit naar andere boeken van de auteur. Lees hier de uitgebreide review: De gruweltoren 1 is een intrigerend griezelboek voor kinderen. Er zitten wat elementen in die bekend zijn uit andere verhalen en films, en een aantal originele concepten. Vooral het einde was voor mij een teleurstelling, omdat het uit de lucht gegrepen was. Daarnaast ben ik van mening dat de auteur kansen heeft laten liggen om belangrijke boodschappen mee te geven over body positivity en kindermishandeling. De gruweltoren 1 is waarschijnlijk hartstikke leuk voor kinderen, maar zelf zou ik eerder de sfeer van ‘De verschrikkelijke verhalen van oom M’ aanraden. Bedankt uitgeverij Zilverspoor voor dit recensie-exemplaar. Bekijk de uitgebreide review hier: https://www.geekish.nl/boeken/de-gruweltoren-2-is-verrassend-veel-beter-dan-boek-een/

Meer recensies van Jennifer