Leuk, maar mist wat diepgang

Jennifer 19 augustus 2020
Leuk om te lezen. Het leest lekker weg en is luchtig. Aan de andere kant gaat het dus niet zo diep.

Ik had andere verwachtingen van dit boek. Ik dacht en hoopte dat de nadruk op de fantasy zou liggen, maar dat was niet zo. Dit is een mustread als je van fantasy én zwijmelen houdt, maar voor mij zat er veel te veel romantiek in. Ten eerste is het jammer dat Ella in aanraking komt met een hele nieuwe wereld door een belachelijk knappe jongen (cliché). Dan weet je niet hoeveel er te wijten is aan magie en hoeveel aan de aanraking van die gozer, zonde! Daarnaast vind ik het jammer dat dit verhaal gaat over een meisje (grijze muis, plain Jane) waar twee belachelijk knappe jongens voor vallen. Dat is voor mij ongeloofwaardig, cliché, overdreven (er wordt om de paar zinnen gezegd hoe knap ze wel niet zijn) en oppervlakkig. Ook vind ik dat Ella iets te snel een diepe band met vreemdelingen opbouwt.

Wat is dus wel fantastisch vind, is hoe de auteur omgaat met het sprakeloos zijn en wat daarachter zit. Onwijs origineel en het doet me denken aan de kleine zeemeermin die haar stem inwisselt voor magie. Een uitgebreidere beschrijving van Mirvanesh had ik ook op prijs gesteld, want ik ben zeker nieuwsgierig. Daarom vind ik het extra jammer dat de nadruk zo op de romantiek ligt. Ook heeft de auteur een prettige schrijfstijl. Voorbeeld:

Ik geniet van het gevoel van het water dat over mijn huid loopt, zich een weg naar de vloer zoekt, als, regendruppels op een venster, en het vuil met zich meesleurd

Je wordt niet meteen meegesleurd in het verhaal, maar zodra je begint te lezen, merk je amper dat je er al 50 blz op hebt zitten. En dan wordt het juist wel heel spannend. Vooral de laatste paar hoofdstukken waren erg onverwachts en bloedstollend. Ook vind ik Ivy een fantastisch personage. Helaas laat dit boek me wel met een aantal vragen achter die denk ik niet beantwoord zullen worden in een tweede deel:

- Waarom probeert Ella niet direct op dezelfde manier te communiceren als wanneer ze Jayden ontmoet?
- Hoezo is de waarheid vertellen voor Ella geen optie?
- Hoezo werkt jaren therapie niet en een sensi die zegt dat Ella zich moet concentreren wel?
- Wat is er nu tussen anna en ty gebeurd?
- Hoe weet Ty waar de geheime 'experiment locatie' is?
- Hoe weten 'de hulptroepen' precies waar ze wanneer moeten zijn in de laatste hoofdstukken?

Kortom: het verhaal heeft een interessante en originele rode lijn die voor mijn doen te veel wordt verdoezeld door een zwijmelend tienermeisje. Er zit wat spanning in, maar in het midden is het wat traag.

Meer recensies van Jennifer