Het is voor mij letterlijk een 50/50 split...

Jennifer 13 december 2019
Dingen die ik aan dit boek kon waarderen:
- De ontwikkeling van Rowan's persoonlijkheid. Dit vond ik vrij onverwachts, bijzonder, indrukwekkend en meeslepend.
- Het achtergrondverhaal van Vaughn en dat van Madame. Ik vind het altijd heel gaaf om meer te weten te komen over waarom de 'slechteriken' zo geworden zijn tot het punt dat je begrip voor ze gaat hebben en zelfs met ze meeleeft.
- Reed. Gewoon Reed. Alles want met hem te maken heeft. Hij is een welkome verschijning die door de depressie die in het boek heerst heen breekt. Hij is uniek en wonderlijk. Een verademing.

Dingen waar ik minder goed in mee kon gaan:
- Ik snap sommige keuzes van Rhine niet zo goed. Waarom gaat ze, wanneer ze daar prima middelen en mogelijkheden voor heeft, niet (eerder) op zoek naar Gabriel? Of Grace? Dat is alleen logisch als je weet wat er later in het verhaal gebeurt.
- Veel (ongeveer de helft volgens mij) van dit boek gaat over Cecily en haar gezondheidsproblemen. Dat vind ik minder interessant en maakt het verhaal een stuk trager.
- Er zijn meerdere mensen overleden in dit deel (ik probeer niet te spoilen). Voor mij had dat niet gehoeven. Er is eigenlijk maar één sterfte die echt effect heeft op de verhaallijn en dat is ook minimaal. Die impact zou of beter uitgewerkt moeten worden of het had net zo goed weggelaten kunnen worden. Gemiste kans.

Overall: het eerste deel is by far het beste deel in deze serie. Ik ben blij dat ik afsluiting heb gekregen, maar het voelt een beetje afgeraffeld. Alsof alle losse eindjes nog even afgerond moesten worden op de meest drastische manier. Toch waren er wel nuances die ik zeker kon waarderen.

Meer recensies van Jennifer