Als je wint

Jessica 30 oktober 2023
Vandaag weer een luisterboek afgerond. 'Als je wint' van Gaby Rasters.

Het was een vermakelijk boek maar deed heel onrealistisch aan. Als ik een feelgood boek lees, dan wil ik die herkenning. Het gevoel dat het je echt zou kunnen overkomen. Er gebeurde naar mijn idee teveel in dit boek.

Ondanks dat het op de achterflap staat aangegeven vond ik Tess wel erg naïef. Ze vind iedereen leuk, geweldig en helemaal fantastisch. Ze is nooit boos of gemeen. Ze wilt iedereen maar pleasen en accepteert totaal geen tegengas. Zij wilt iets doen / geven dus je hebt het maar te accepteren. Wanneer ze nee krijgt, dan kwijnt ze weg in zelfmelij. En wringt zij zichzelf in allerlei bochten om het toch maar voor elkaar proberen te krijgen. Nu ik erover spreek, merk ik echt dat het mij irriteert.

Ze heeft veel tegenslagen te verduren. Het maakte het verhaal over het algemeen genomen best zwaar. Er was weinig licht moet ik zeggen. Het beetje licht dat er was, was dan weer zo overdreven. Het winnen van een wel hele grote prijs bijvoorbeeld.

Ondanks deze minpunten heb ik toch momenten gehad dat ik wel kon lachen, blij werd van bepaalde gebeurtenissen. En geëmotioneerd raakte bij onder andere de brieven aan haar moeder. Hier zat dan wel een stukje herkenning.

Het siert Tess wel dat zij graag klaar staat voor een ander, zichzelf daarin vaak op de laatste plek zet. Maar wel op onvoordewaardelijke steun kan rekenen van haar vriendengroep.

Omdat de pluspunten voor mij toch net iets zwaarder wegen als de minpunten, geef ik het boek dan ook 3 sterren. Wel met de sidenote dat ik beter werk van haar hand heb gelezen.

Meer recensies van Jessica