De ontwikkeling van een zoon in het Florence van Machiavelli

JohanDC 23 oktober 2023
Dit boek van Catharina Botermans is geschreven als historische roman, tegen de achtergrond van het Florence aan het begin van de 16e eeuw. Machiavelli is afgezet door de d'Medici en woont noodgedwongen met zijn zoon en dochter op een boerderij buiten de stad. De vrouw van Machiavelli is in deze roman al overleden.

Na een absurde openingsscene ontwikkelt het verhaal zich langs meerdere lijnen. Die van de zoon die geniet van zijn tijd op de boerderij, de dochter die zich verdiept in religie en de vader die tactisch probeert weer een plek te verkrijgen in het stadsbestuur. Daar omheen ontdekken we verschillende karakters zoals de verloofde van zoon Bernardo en zijn aanstaande schoonvader, maar ook anderen.

Catharina Botermans weet haar verhaal te bouwen op historische feiten, maar gebruikt ook ruim haar eigen fantasie. Ze is er in geslaagd een goed gepositioneerde roman neer te zetten die feitelijk gaat over de ontwikkeling en zelfstandigheid van zoon Bernardo en diens zus Primavera. De situering in het Florence van 1500 maakt het een mooie historische roman, zonder teveel pretentie, maar het lezen waard. De verantwoording achteraf maakt veel goed, maar nodigt ook uit tot nader onderzoek, als je meer wil weten over Machiavelli en zijn tijd is dit een goed startpunt, maar het gaat uiteindelijk om de roman en het verhaal van Bernardo. Geslaagd in mijn ogen.

Meer recensies van JohanDC