Een doldwaas avontuur op zijn Gorts

JohanDC 27 mei 2020
Ilya Gort is een meesterverteller. Dat wisten we natuurlijk al, maar het wordt met zijn roman Godendrank nog eens bevestigd. Een setting die doet denken aan ‘Ik vertrek’ is het decor voor een verhaal van een nogal naïeve man, Abel, die wat van het leven wil maken. Een klassieker: de Hollander die wijnboer wil worden in Frankrijk en denkt direct topwijnen te kunnen produceren. Daarbij loopt hij uiteraard tegen problemen aan, maar dat mag de pret niet drukken. Door een toevallige samenloop komt hij steeds weer goed terecht. De wijn business wil niet echt vlotten en zijn spaargeld raakt op. Abel weet wel wat, en bestelt wietzaad. Het begin van alle ellende. Dit script voor een tv-aflevering ontspoort volledig, door toedoen van wat foute vrienden en naïeve aannames.

Het is een heerlijk verhaal, dat rolt als een goede Merlot. Het verhaal kent de nodige snelheid en laat er weinig gras over groeien. De korte hoofdstukken en pakkende zinnen zorgen voor snelheid en ontspanning. Het is haast jammer dat het na 200 pagina’s is afgelopen. Gort stelt in deze roman zijn lezers niet teleur en weet met het Franse plattelandsdecor opnieuw een prachtig verhaal te scheppen vol humor en met de nodige spanning. Kortom: ga dat boek lezen.

Meer recensies van JohanDC