Een bijzonder boek

JohanDC 04 juni 2020
Zeg maar Joe is een boek om het idee van Martin van Es uit te werken om de wereld een stukje mooier te maken. Hij heeft Andrew Crofts gevraagd het verhaal in een roman te gieten. Dit levert een bijzonder boek op.

Het start met een plotselinge zonsverduistering, een parallel met Goede Vrijdag en het paasverhaal. Een persoon verschijnt plotseling in het leven van lerares Sophie. Deze persoon zegt de zoon van God te zijn. Zeg maar Joe. Hij is op aarde gekomen om de mensheid te helpen anders met de aarde om te gaan, voor het te laat is. Het is het begin van een wereldwijde bewustwording dat er zaken anders moeten. Sophie mag Joe begeleiden op aarde. Ze brengt hem via een van haar leerlingen in contact met 12 belangrijke mensen op de aarde. De parallellen met het Bijbelse verhaal zijn er regelmatig. Toch is dit geen christelijk boek, Joe blijkt ook van de vleselijke lusten te zijn. Een voor mij onnodige toevoeging. Het is ongetwijfeld gedaan om meer spanning in het verhaal te brengen, toch blijft het een zijspoor in een verder prima verhaal.

De boodschap van Zeg maar Joe is: redt de aarde voor het te laat is. Een boodschap die past bij het huidige tijdsgewricht. Zeker nu Corona over de wereld waart. De manier om het verhaal te vertellen is verrassend. De karakters zijn simpel van opzet en worden weinig uitgewerkt. Het is vooral een strijd van goed tegen kwaad. De club van 12 en Joe versus de huidige wereldleiders. Misschien wel een iets te simplistisch beeld.

De schrijfstijl is eenvoudig en daardoor makkelijk en snel leesbaar. Wel mis ik af en toe de diepgang in de karakters.Het begin van het boek heeft kenmerken van een thriller, een detective op zijn minst. Tegelijkertijd is de rest van het boek een voortkabbelend beekje met af en toe een klein watervalletje. Ik mis dynamiek. Het boek is vooral geschreven om de boodschap verder te brengen. Er is dan ook een 'Zeg maar Joe' beweging waar je je bij kunt aansluiten.

Ik zag ook enkele opvallende parallellen met het boek 'Het laatste Testament' van Han Peeters dat ik onlangs las. De uitwerking van de nieuwe democratie lijkt zelfs 'geleend' uit dit boek. Als je meer met dit thema wil kun je ook 'De meeste mensen deugen' van Rutger Bregman eens lezen.

Kortom: aardig boek, maar niet meer dan dat. Het verhaal is voor mij te weinig uitgewerkt om enthousiast te blijven.

Meer recensies van JohanDC