Hoe de mensheid de wereld kan redden, verpakt in Science fiction

JohanDC 25 mei 2020
Het laatste testament van Han Peeters is een boek zoals ik nog niet eerder las. Het start als een Dan Brown verhaal. Op zoek naar de schat zullen we maar zeggen. Maar al snel komt er een stuk mysterie aan te pas. Er wordt een science fiction element aan toegevoegd en allerlei Area 51 verhalen. Dat is in eerste instantie een mooie aanvulling om het verhaal verder te brengen. Het boek bestaat uit 3 delen. Het eerste deel gaat vooral over hoe de mensheid in de toekomst met de aarde om zou kunnen gaan en op welke wijze men samen zou kunnen werken. Het bevat daarmee ook een aantal parallellen met het boek 'Zeg maar Joe' van Martin van Es. De overige 2 delen bevatten zoveel Science fiction elementen dat ik ze daarmee eerder in die categorie plaats. Ze brengen het verhaal verder, maar ik zie ze vooral als verhalen. De boodschap uit het eerste deel doet er in deze twee delen niet meer zo toe.

Het verhaal is overigens prima geschreven, met vlotte pen. Het leest makkelijk weg. Dat geldt echter ook voor de karakters, ze blijven meestal wat vlak. Het einde van ieder deel leest echter wel heel snel weg, wat een teleurstelling kan opleveren. Of een opluchting natuurlijk.
Heb je zin in een mooi verhaal, een roman met een goede dosis Science fiction? Dan is dit een prima boek. Wil je lezen hoe we de aarde zouden kunnen redden? Lees deel 1. De overige 2 delen zijn feitelijk gewoon Science fiction romans. P

Meer recensies van JohanDC