De Monsterfabriek, Griezel & Co deel 2

Johanna Lime 13 april 2024 Auteur
Hoewel deze boeken voor de jeugd zijn, vind ik het heel fijn om ze te lezen. Frederick is de hoofdpersoon, hij woont in een heel oud kasteel in Schreiberg en is een uitvinder van allerlei bijzondere gebruiksvoorwerpen. Als hobby lijmt Frederick van allerlei botjes skeletten in elkaar, waar hij een fantasiedier van maakt. Zijn uitvindingen kan hij goed gebruiken wanneer hij in uitzonderlijke situaties terecht komt. Zijn beste vriend is een Monsterling, de vampier Victor, die met een duisterwolk ineens ergens op kan duiken en voor zijn hobby taarten bakt. Ze hebben het bureau van Griezel en Co in het kasteel opgezet om de Monsterlingen te beschermen.
Plotseling slaan alle instrumenten op tilt en is er op een scherm te zien dat Monsterlingen in een gebied ver buiten het Zwarte Woud op de vlucht slaan voor iets. Ze moeten erachter komen wat er aan de hand is. Frederick is er zo druk mee dat hij verbeet om oom Theobald in te lichten. Als hij naar Schreiberg gaat voor een vergadering voor het Monstercarnaval dat georganiseerd zou worden, lopen er vreemde figuren in de stad. Tijdens het carnaval komen er zwarte busjes aan rijden met gemaskerde boeven die zijn vrienden ontvoeren.
Frederick en Madame Felix gaan er met de monsterbrigade achteraan. Maar dat gaat niet zo goed. Madame Felix wordt ook meegenomen, er zit een zekere Dokter X achter. Door zijn uitvindingen en zijn wil om zijn vrienden te redden van een gruwelijk experiment in een fabriek, zet Frederick alles op alles om de Monsterlingen te redden. Hij maakt de meest bizarre avonturen mee, ontmoet Steenlingen die hem helpen en wordt zelf aan het einde van het avontuur ook verrast.

Dit is een boek dat ik alweer in een ruk heb uitgelezen, net als deel 1. Ik kon het niet meer wegleggen. Gustaaf Glibber kan heerlijke spannende verhalen vertellen over heel bijzondere wezens. Soms lijkt het wel of je in een tekenfilm terecht bent gekomen of in een slapstick. Griezelig met al de Monsterlingen en hun eigenschappen, maar ook spannend en vaak heel erg grappig.

Een geweldig boek voor kinderen die wel van een beetje griezelen houden.

Meer recensies van Johanna Lime