Vlinder van Altgarden

Johanna Lime 25 maart 2024 Auteur
Als een van de proeflezers van dit boek was ik erg nieuwsgierig naar hoe het verhaal uiteindelijk geworden is. Sebastiaan wilde na zijn serie Verhalen van Auruco, die ik erg goed vond, eens wat anders. Hij koos voor steampunk, iets dat nog niet zo vaak is gedaan in Nederland. Met Vlinder van Altgarden heeft hij in de vorm van Creston en Archibald twee personages tegenover elkaar gezet waartussen een duidelijke spanning speelt. Maar de ware tegenstrever is de baron van Altgarden, waar beide mannen mee te maken hebben. Ik vind dat de auteur een bijzondere stad heeft neergezet, met allerlei stempunk technologie, waardoor deze in de lucht blijft hangen. Het is ook mooi om te lezen hoe het vervoer tussen de verschillende niveaus geregeld is. Daarnaast zijn er door het hoofdpersonage verschillende problemen te overwinnen. Niet alleen met de terroristische beweging de Vlinders van Altgarden, waardoor alles in gang wordt gezet. Ook met de verschillende mysteries uit wat er in het verleden plaatsgevonden heeft. Creston moet de waarheid achter de zwevende stad zien te vinden, voor zijn familie die hij veilig wil houden.
Ik vind het mooi om te zien hoe Altgarden wordt vormgegeven als echte steampunk wereld. Hoe de wereld is opgebouwd en verbonden is door de speciale techniek die voor deze stad is uitgevonden. Ook speelt de zorg voor familie en de vriendschap tussen Creston en zijn allerbeste vriend een rol. Hij wantrouwt de baron. Samen met Archibald ontdekt Creston iets, dat de hele stad in een ander daglicht stelt. Om de toekomst van Altgarden te waarborgen, moeten ze de waarheid boven tafel krijgen, maar dat gaat niet zo gemakkelijk.
Het verhaal zit goed in elkaar, toch had ik persoonlijk graag nog net wat meer over de werking van de ingenieuze uitvindingen van Creston willen ontdekken en ook wat meer achtergrond uit zijn verleden. Ik begrijp dat er keuzes gemaakt moesten worden voor de plot van het verhaal. In elk geval heb ik genoten van dit steampunkverhaal, dit mysterie dat opgelost moest worden. Ik raad het iedereen die van veel koper, goud, stoom en alternatieve steampunk werelden houdt aan, om dit boek ook te gaan lezen.

Meer recensies van Johanna Lime