Fantascifi bundel 2024

Johanna Lime 05 februari 2024 Auteur
Ik sta zelf met mijn verhaal Uitgekocht in deze bundel en kreeg hem op het Festival uitgereikt. Nieuwsgierig als ik was naar de verhalen die de bundel hebben gehaald, ben ik hem direct gaan lezen.
Het viel me op dat iedere schrijver weer anders naar de toekomst van Nederland in 2084 kijkt. Zelf ben ik uitgegaan van een scenario waarbij de poolkappen zijn gesmolten en Nederland onder water staat, wanneer de mens gefaald heeft in het stoppen van de extreme gevolgen van de klimaatverandering. Er waren er maar enkele die dit scenario ook hadden gebruikt. Andere aspecten van een veranderende wereld waren door de auteurs als uitgangspunt genomen, zoals zelfrijdende bussen, verdergaande ontwikkelingen in de medische wetenschap en de invloed van AI. Behalve de meer wetenschappelijke thema’s waren er ook verhalen bij waar de fantasykant van het Fantascifi thema werd belicht en waarbij magie een rol speelde.
Al met al is dit dus een heel diverse bundel. Ik zal niet verder ingaan op de inhoud van de verhalen, want dan verklap ik te veel. De kwaliteit als geheel krijgt van mij drie sterren, omdat ik vind dat we nog wel wat beter zouden kunnen. Al os een verhaal schrijven dat tussen de 1000 en 2500 woorden moet zitten een hele uitdaging om daar als auteur je boodschap aan de lezer goed in over te brengen. Deze verhalen zijn daarin naar mijn mening wel geslaagd.
Het enige minpunt van de bundel is dat de verhalen precies zo zijn overgenomen als ze opgestuurd zijn, zonder correcties. Daardoor viel me op dat er wat herschrijffoutjes in sommige verhalen zijn blijven zitten. Ik heb me er maar niet te veel van aangetrokken en ben er gauw overheen gestapt. Het ging mij om de verhalen en wat die te vertellen hadden. Sommige vond ik droevig, andere zetten me tot nadenken en er waren er ook die voor een glimlach zorgden. Precies waarvoor verhalen bedoeld zijn.
Het is fijn dat Fantascifi deze schrijfwedstrijd heeft georganiseerd. Ik hoop eraan mee te kunnen blijven doen en nog liever dat dit een traditie wordt. Daarom hoop ik vooral dat er in de toekomst meer schrijvers hieraan mee gaan doen, zodat Nederlandse fantasy en sciencefiction zich wat beter kan profileren.
Ik vond het leuk om mee te doen met twee verhalen, waarvan mijn sciencefictionverhaal de bundel haalde en mijn fantasyverhaal niet. Toch fijn dat Uitgekocht een snaar geraakt heeft bij de jury en een plaatsje in de bundel kreeg. Ik (Johanna Lime) ben er trots op tussen deze groep schrijvers in de bundel te staan, ook al sta ik helemaal achteraan. Ik ga er maar vanuit dat de volgorde echt willekeurig is, dat lijkt me wel zo eerlijk.

Meer recensies van Johanna Lime