Shirareta Sekai deel 1 De terugkeer van Layhar. Ik heb dit boek met veel plezier gelezen. Het speelt zich af in een interessante fantasywereld met allerlei wezens. Elfen, mensen , dwergen, vossen, draken nimfen. Het hoofdpersonage Ai is een elf die vanwege een aanval op haar dorp met een brand haar ouders heeft verloren. Wat een tijd moet ze hebben doorgebracht helemaal alleen in het bos, op de vlucht voor jagers.
Het leuke van dit boek vind ik ook dat het zich in Japan afspeelt. Dat vind ik leuk omdat ik interesse heb in Japan en zijn cultuur. Een ander land waar Ai komt lijkt wel op een beetje China. De fantasywereld is gebouwd op kennis over oude oosterse culturen lijkt het wel. Dat is weer eens iets anders dan wat je vaak in fantasyboeken ziet, de middeleeuwen van Europa.
Ai komt in het boek in aanraking met andere wezens. Kan ze die wel vertrouwen? Wat ook in dit boek speelt is magie, geestenschermen die gezien worden, zielmagie, bloedmagie en allerlei illusies. De vossen spelen weer een andere rol. Ik ben er nog niet helemaal achter wat de rol van de vos is die steeds bij haar is, ik denk dat hij haar in leven heeft gehouden toen ze weggekropen zat in dat bos.
Ai maakt in dit boek een ontwikkeling door en krijgt vrienden. Ze komt in benarde situaties terecht waar ze zich uit moet zien te redden. In elke streek waar ze komt geleden weer andere regels en gewoonten. Ze gaat op het eind van dit boek naar een draak. Dat is levensgevaarlij. Zal ze dat wel overleven?
Ik vond het jammer dat het verhaal stopte en kijk uit naar het volgende deel. Hoe zal het aflopen met Ai en haar vrienden?
Echt een aanrader voor fantasylezers!

Reacties op: Shirareta Sekai deel 1

De terugkeer van Layhar - Kirsten Groot