Kristaleiland

Johanna Lime 01 september 2023 Auteur
De drie series bestaan uit de volgende boeken:
Deltora: 1. Het Zwijgbos; 2. Het Tranenmeer; 3. De Rattenstad (gelezen); 4. De Zandval (gelezen); 5. De Drakenberg; 6. De Doolhof; 7. Het Glazen paleis; 8. Terug naar Del.
Deltora 2: 1. Grot van de Angst; 2. Eiland van Bedrog (gelezen); 3. De Schaduwlanden.
Deltora 3: 1. Het Drakennest; 2. Schaduwpoort; 3. Kristaleiland (gelezen).

Dit laatste boek gaat over de reis van de drie vrienden naar het uiterste westen van Deltora. Ik heb alleen het derde deel van deze trilogie te lezen gekregen en van de andere series ook slechts een paar boeken, maar ik kan het verhaal goed volgen. In deze trilogie komen de vrienden tegenover de Vier Zusters te staan die nadat de Schaduwheer verslagen is (in serie 2) zorgen voor het kwaad in Deltora. Met de hulp van de draken van Deltora, die bij de stenen uit de Gordel horen, kan dit kwaad worden verslagen. Voordat het zover is ontdekken de vrienden verschillende zaken uit het verleden en krijgen ze te maken met tegenstanders die in eerdere boeken ook al ten tonele waren gebracht. Verschillende plaatsen uit de eerste serie waar ze gestreden hebben roepen ook weer herinneringen op. Uiteindelijk krijgt Doran de Drakenvriend zelfs nog een plaats in dit laatste verhaal.
Emily Rodda heeft dus alle losse eindjes van de voorgaande geschreven verhalen aan elkaar vast gevlochten en met spannende gebeurtenissen die met het verleden en met het heden te maken hebben de series verder afgerond. De draken die er in voor komen hebben flink te lijden gehad door de tijd die het heeft geduurd om de stenen van de Gordel te vinden. Het ziet er slecht uit als er van de Kristaldraak weinig over is gebleven. Verder speelt een geduchte tegenstander, Lachende Jaap, een flinke rol in dit verhaal. Het kristaleiland is een grote beproeving en ze vinden er iemand die niemand meer had verwacht.
Uiteindelijk wordt de Zuster van het Westen wel verslagen, maar komt Jord erachter dat de vierde Zuster waar ze het nog tegen op moeten nemen in het uiterste zuiden is. De stad waar hij nu naar toe al moeten, zal hen weer in gevaar kunnen brengen. Maar zoals de draak die hem geholpen heeft op het einde zegt: er is een tijd om pannen te maken, een tijd om de plannen uit te voeren en een tijd om te rusten.
Ik denk dat Emily Rodda het na drie series tijd vond om het verhaal te laten rusten, we kunnen er als lezers wel op vertrouwen dat Jord, Barda en Jasmine ook die laatste Zuster wel zal verslaan. Tenslotte zijn alle avonturen die hiervoor gebeurden ook allemaal tot een goed einde gebracht.

Meer recensies van Johanna Lime