Een volwassen Scifi Roman

John van Hal 27 oktober 2022
Sterrenlichaam geschreven door Roderick Leeuwenhart was voor mij een intrigerende ervaring. Best ook wel speciaal omdat het een van de weinige Nederlandstalige scifi romans is. Verbeter me graag als ik het mis heb.

Het verhaal schets een situatie waarin Japan het zonnestelsel gekoloniseerd heeft. Ik ben dan een persoontje die graag dan wil weten hoe is dat zo gekomen en wat zit er achter? Wat is het voor een samenleving?

Gelukkig laat Roderick genoeg hints & subtiele verwijzingen achter in zijn boek waardoor je een mooie inkijk krijgt in de wereld.
Ook proef je wel de sfeer door de interactie tussen de personages onderling.

Het is ook wat Roderick eerder schetste in een youtube filmpje dat dit 1 van de factoren is wat een boek een scifi roman voor volwassenen maakt. Cultuurverwijzingen wat voor de lezer herkenbaar is.

Ikzelf, maar dat is meer een persoonlijke noot had meer te weten willen komen over de samenleving. Niet zozeer dat ik nu wat gemist heb maar dat maakt het voor mij nog mooier dan het al is.

De samenleving ontdekt een sterrenlichaam en wordt een ploeg op uitgestuurd. Om alle kostbaarheden te verzamelen die ze daar aantreffen.
Wat ze aantreffen is compleet anders dan men verwacht. En zet de verhoudingen op scherp.

Ik had wel moeite richting het einde toe om te achterhalen wat nu echt het precieze thema was. Bedoel het niet als een negatieve noot maar ik denk dat het wel een boek is wat meerdere lagen heeft en het verdient om vaker te lezen.

Ik vond het een zeer interessant boek met ook een mooie, ruwe schrijfstijl.

Raad het anderen zeer aan.

Meer recensies van John van Hal