Dorpel tussen verleden & heden

John van Hal 03 april 2024
Ik dank Godijn Publishing voor het beschikbaar stellen van tussen de dagen van Luc Vandromme.

Ik was bij het lezen van dit boek gelijk weer terug bij het gevoel wat ik had bij het lezen van zijn andere roman omwille van de soort. Een auteur die taal laat voelen en je doet raken.

Het lezen van een mooi boek is net als het maken van een beeld uit een blok harmer. Van te voren zie je nog niet wat voor mooi beeld je krijgt. Dat ervaar je pas tijdens het proces, het lezen.

De kaft heeft ook een mooi rustige tint. Maar maakt je wel nieuwsgierig.

Het boek bestaat eigenlijk uit 2 verhaallijnen.

Een lijn die loopt ongeveer 500 jaar geleden en de ander in het heden.
In die lijn maak je onder andere kennis met Lanzo la Catena.

Die zijn aspiraties heeft tot in het Vaticaan. In die tijd wordt de macht van de paus & katholieke kerk bedreigd door wetenschappelijke ontdekkingen.

In de 2e verhaallijn maak je kennis met Mauro , docent op een hogeschool. Hij worstelt met traumas uit zijn verleden. Op een gegeven moment lijkt het verleden hem in te halen en moet hij zijn demonen onder ogen zien.

Maar ook zijn priveleven raakt in chaos.
Hoe komt hij daaruit?

Gedurende de dikke pil zat ik wel steeds met mijn gedachte wat hebben die 2 verhaallijnen nu met elkaar te maken maar dat werd niet echt duidelijk.

Pas in de laatste hoofdstukken wist de auteur het weliswaar op een mooie creative wijze aan elkaar te verbinden. Wat je dan ook weer een glimlach oplevert.
Dan vergeef je hem dat lange wachten.

Dat is misschien de enige opmerking of waarschuwing naar de lezer toe. Je moet wat geduld hebben.

De auteur weet je met dit boek ook aan het denken te zetten over verschillende thema's.
Wat is nu tijd en hoe beleven we het? Wat is nu belangrijk in je leven. En wat wil je er nu echt voor opofferen?

Moet zeggen met dit soort boeken weet hij de liefde voor het lezen echt te stimuleren.

Meer recensies van John van Hal