Generatiekloof

Jokie 03 februari 2024
Het vorige boek van Bianca Toeps (Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit) vond ik heel goed, omdat ze daar heel duidelijk uitlegt wat het betekent om als vrouw autisme te hebben. De titel van dit boek suggereert dat het gaat over waar je als autist tegenaan loopt als je naar een ander land wilt verhuizen, en dan zeker een land dat zo anders is dan 'het westen'. Maar daar gaat het slechts zijdelings over. Wel legt ze uit waarom ze het in Japan zo fijn vindt; alles is heel geordend en door het respect wat japanners hebben voor hun medemens, is het minder erg als je dingen een beetje anders doet dan anderen of regels niet helemaal snapt; er wordt minder op je gelet. Dat gezegd hebbend, valt mij op dat zij dingen doet die ik niet zo bij een autist vind passen; zo heeft ze een Disneybingo kaart, die je vol kunt maken door alle Disneyparken van de wereld te bezoeken. Ik zou denken dat je juist in een pretpark snel compleet overprikkeld raakt. Ik moet er, zelf autistisch, niet aan denken maar Toeps vindt het heerlijk. Ook maakt ze veel spontane reisjes, ook iets wat doorgaans niet veel autisten zullen doen.
Van vliegschaamte heeft ze ook geen last, want ze vliegt in dit boek heel wat af. Niet alleen tussen Nederland en Japan, maar ook binnen Japan voor plezieruitjes naar andere eilanden.
Wat ik leuk vond, was wat ze schrijft over het dagelijks leven in Japan, en hoe je als immigrant door heel veel hoepeltjes moet springen. En hoe ouderwets het ambtelijk apparaat in Japan is, nogal een tegenstelling met het moderne technologische land dat Japan óók is.
Toeps heeft een vlotte pen, maar soms iets te vlot naar mijn smaak. Ze gebruikt vaak van die moderne engelse woorden, wat soms voor tenenkrommende zinnen zorgt:
"Japan voelde als een toxic boyfriend, die je steeds ghost en dan toch ineens weer in je dm's slidet, in de verwachting dat je leuk meedoet." Wat zijn dit voor gedrochten? Ik snap niet eens wat hier staat. Ook worden er digitale medailles gespaard in de Starbucks app, en Pokemon Go gespeeld op een speciale Pokemon Go dag, waarin volwassenen Pokemon kaarten opsporen en uitruilen Ik voel hier een generatiekloofje....

Meer recensies van Jokie