Vrouwen die ertoe doen

Jokie 20 februari 2024
Eerder las ik Leonora in het ochtendlicht van Michaela Carter, over de schilderes Leonora Carrington. Daarin heeft Peggy Guggenheim een bijrol, maar wel een belangrijke want door schilderijen van Leonora en diens geliefde Max Ernst te kopen en/of ten toon te stellen zorgt ze ervoor dat deze 2 tot dan toe onbekende kunstenaars bekend worden.
In dit boek krijgt Peggy de hoofdrol. Het boek volgt twee kortere periodes in haar leven. De eerste is van 1941 tot 1943, als zij, inmiddels zelf de geliefde van Max Ernst, in New York samen met hem een nieuw leven probeert op te bouwen. Peggy leeft voor de kunst en omdat zij onbeperkte financiƫle middelen heeft, opent zij al snel een galerie in New York. Daar zorgt ze ervoor dat amerikanen kennismaken met (eveneens gevluchte) Europese schilders. Maar ook ziet ze iets in jonge amerikaanse schilders, waaronder Jackson Pollock, die ze ook financieel steunt. Ze is ongelooflijk belangrijk geweest voor de kunst, ook omdat ze een neus had voor kwaliteit.
De tweede periode is 1958, ze woont dan inmiddels in Venetiƫ en kijkt terug op die zo belangrijke jaren in New York.
Ik vind dit een fijne serie van Orlando, over de (gefictionaliseerde) levens van vrouwen die ertoe deden, die de moed hadden om anders te zijn, om iets in beweging te zetten.

Meer recensies van Jokie