Beetje teleurgesteld

Jokie 31 januari 2024
Ik had dit boek al heel lang op mijn lijstje staan, en er (daarom?) Grote Verwachtingen van. Die zijn helaas niet ingelost, en ik kan er mijn vinger niet echt op leggen waarom niet.
Het is een intelligent verhaal, spannend ook. Over 2 jongens, Lev Beniov (de verteller) en Kolja, die door het lot samengebracht worden in het belegerde Leningrad en door een Russische kolonel op een queeste worden gestuurd waarmee ze hun leven kunnen redden. Ik vond de personages niet helemaal realistisch, de grappenmakende Kolja paste naar mijn gevoel niet bij de sfeer van het verhaal, waarin veel gruwelijke scènes voorkomen, die mij nogal tegenstonden. Misschien is dat laatste wel doorslaggevend in mijn oordeel. Omdat het wel een spannend verhaal is en het laatste deel nog veel goedmaakt, kom ik uiteindelijk uit deze waardering. Toch een beetje teleurgesteld.

Meer recensies van Jokie