Goed bedacht, strak uitgewerkt

Jos Kunze 18 maart 2023
Met enige regelmaat duik ik in de bib een YA op. Omdat ze vaak zo verdomd goed geschreven zijn.
Deze ook. Uitstekende plot (verzin het maar eens), spannende scenes, vlotte schrijfstijl, twee mooie hoofdrolspelers met een haat-liefde verhouding. Ik ben verkocht.

Het idee had in zoveel richtingen uitgewerkt kunnen worden maar Shusterman heeft zijn pad zorgvuldig gekozen en nauwkeurig uitgestipelt. Daarmee wordt het een verdomd realistisch verhaal waar een ander het waarschijnlijk met een noodvaart uit de bocht had laten vliegen.
En toch blijft het verhaal onvoorspelbaar en blijft de spanningsboog goed in stand. Dan maakt het dus ook niet meer uit dat er geen echte cliffhanger is. Ik wil gewoon verder lezen over Citra en Rowen.
Er is nog zoveel onontgonnen terrein om te onderzoeken. Op basis van dit eerste veelbelovende boek verwacht ik veel van deze serie. Op naar deel twee.

Meer recensies van Jos Kunze