Interessante thriller vol sfeer

Joyce Remmerswaal 29 september 2019
Steeds meer Spaanse thrillers worden in het Nederlands vertaalt en dat is een prettige ontwikkeling. De boeken lezen in het algemeen zeer aangenaam en hebben een goede dosis spanning in zich. Eva García Sáenz de Urturi is één van die auteurs en direct werden er drie delen in de trilogie rond inspecteur Ayala aangekondigd. De boeken spelen zich af in haar persoonlijke habitat en ze heeft dus kennis van zaken.

Twintig jaar geleden werd het rustige dorpje Vitoria opgeschrikt door een reeks heftige moorden vol symboliek. Uiteindelijk wordt de dader gearresteerd door zijn eigen tweelingbroer. Nu wordt het stadje wederom opgeschrikt door identieke moorden, de verbijstering is compleet, want hoe kan dat nu, de moordenaar zit opgesloten in de gevangenis. Inspecteur Ayala staat voor een onmogelijke taak om op zoek te gaan naar de moordenaar. Samen met zijn collega Estibaliz gooit hij zich in het onderzoek, maar dan lijken de dubbele moorden zich in een snel tempo op te volgen. Wat heeft het verleden met het heden te maken?

Eva García Sáenz de Urturi neemt je mee in een nieuwe en interessante wereld. Het rustige stadje Vitoria in Spaans Baskenland. Het geeft het boek een extra interessant tintje, niet alleen de spannende zoektocht naar een meervoudige moordenaar, maar daarnaast ook te lezen over een omgeving die onbekend voor me is. Dit is samen met de interessante personages, een groot pluspunt van deze boeiende thriller. Spannend is het boek zeker, het stadje Vitoria herbeleeft de heftige gebeurtenissen van twintig jaar geleden.

De auteur schakelt tussen het heden en verleden en laat je als lezer daadwerkelijk meedenken met inspecteur Ayala en zijn haast onmogelijke opdracht. Dat de auteur ervoor koos om hem het verhaal in de ik-vorm te laten vertellen, versterkte dit alleen maar. Eva García Sáenz de Urturi gaat zorgvuldig om met al haar karakters, neemt de tijd ze te introduceren en geeft ruimte voor hun gevoel.

Het was een heerlijke thriller om te lezen en ik kijk al uit naar de volgende twee delen met inspecteur Ayala in de hoofdrol.

Meer recensies van Joyce Remmerswaal