Een nieuw avontuur met Luuk en Lotje

Jufelsie 20 maart 2024
Luuk en Lotje beleven iedere keer weer een leuk avontuur. Deze keer zijn ze onder de indruk van de mooie zonsondergang en zien ze de maan door hun raam. Daar willen ze wel naar toe! Samen gaan ze de volgende dag aan de slag en dragen enkele spullen een raket in. Ze zijn bijna klaar voor de lancering wanneer papa nog twee ruimtepakken komt brengen. Dan zijn ze klaar om te gaan. Luuk drukt op een knop en Lotje telt af: ‘Drie… twee… één…’ De raket blijft op de grond. Gelukkig heeft opa iets meegebracht zodat ze samen naar de maan en sterren kunnen kijken.

Luuk en Lotje – De maan en de sterren is een prachtig boek voor kleine avonturiers. Ruth Wielockx is de auteur. Zij weet waar jonge kinderen in geïnteresseerd zijn en haar prentenboeken passen dan ook helemaal in hun belevingswereld. Luuk en Lotje zijn jong, vrolijk en nieuwsgierig naar alles wat in hun omgeving plaatsvindt. Deze keer zijn het de zon en maan die hen prikkelt. Met een raket kun je er vast komen…
Het verhaal is zo geschreven dat jonge kinderen het begrijpen. Daarnaast leren ze veel nieuwe woorden zoals: lancering, controlekamer en sterrenkijker. Ze ontdekken wat een astronaut nodig heeft, dat er geen zwaartekracht is op de maan en sterren die bij elkaar staan , een figuur vormen. Het boeit de kinderen en houdt de aandacht tot het einde vast. Tot slot zijn de kinderen zo enthousiast dat ze zelf een kijkje op de maan willen nemen en een raket gaan bouwen.
De prachtige illustraties zijn kleurrijk en sfeervol. Luuk en Lotje zijn een schattige tweeling. Op hun gezichten zijn hun emoties goed te zien en soms twinkelen hun ogen. Grappig zijn de kleine details: een kussensloop met sterren, een boek met een raket en twee mooie prenten aan de muur. In de raket hangt zelfs een foto van opa en oma! Enkele dingen zie je terugkomen. Een leuke uitdaging om met kinderen te kijken waar ze bijv. de raket zien of de kleine gele robot.
Luuk en Lotje – De maan de sterren is een prentenboek wat heel goed te gebruiken is bij het thema ‘de ruimte – het heelal’.

Ben je klaar om weg te gaan?
Luuk en Lotje nemen je mee op reis naar de “maan”.
We tellen af van drie tot één…
maar helaas onze raket gaat nergens heen.
Met dit verhaal hebben we veel pret
kijken naar de sterren en willen niet naar bed!

Meer recensies van Jufelsie