Lezersrecensie

Leesplezier met Billy en zijn vrienden Pierke en Trijntje

Jufelsie 26 mei 2024
Billy de hamster heeft twee trouwe vrienden: Pierke, de regenworm en Trijntje, een muis. Samen hebben ze al heel wat avonturen beleefd, die we mee maken in diverse prentenboeken, geschreven door Catharina Valckx. Catharina heeft nu enkele avonturen herschreven voor beginnende lezers en deze gebundeld in Het wilde leven van Billy de Hamster.
In Het wilde leven van Billy de Hamster ontdekken we vier verhalen. In het eerste verhaal ‘Poten omhoog’ lezen we hoe Billy oefent om boef te worden. Met een pistool en een zware stem moet dat toch lukken. Terwijl Billy denkt dat het makkelijk gaat, leert hij twee nieuwe vrienden kennen: Pierke en Trijnte. Maar dan zien ze een vos aankomen…
In het tweede verhaal ‘Billy en de bizon’ mag Billy gaan oefenen met een lasso. Een goede cowboy kan elk dier vangen. Een bizon wordt voor Billy een uitdaging. Vangt hij een bizon, dan eet zijn vader zijn hoed op!
‘Billy zoekt de schat’ is de titel van het derde verhaal. Billy heeft een schatkaart gevonden. Deze blijkt van zijn opa te zijn. Niemand begrijpt de kaart. Dan kijkt Pierke erna: ‘Het zouden gangen onder de grond kunnen zijn.’ Pierke neemt Billy mee naar de oude mijn. Vinden ze in de donkere gangen de schat?
Tot slot geeft Billy in het laatste verhaal een feestje. Een feestje, waar iedereen verkleed mag komen. Samen met Pierke en zijn broertje Japie gaan ze alle vrienden uitnodigen. Wanneer ze Japie kwijt zijn, vinden ze hem bij de oude gier. Billy weet de oude gier zover te krijgen dat hij op zijn feestje komt en Japie teruggeeft. Het feest is in volle gang en iedereen is verkleed. Dan is Japie weer spoorloos. Billy en Pierke vinden hem in de armen van…
Het wilde leven van Billy de Hamster is een geweldige bundel voor kinderen, die al enige maanden leesonderwijs achter de rug hebben. Billy is klein en zijn vader heeft zijn bedenkingen. Wij weten beter. Vanaf het eerste moment laat Billy ons zien dat je niet bang hoeft te zijn. Met een doel voor ogen en moed kom je heel ver. In vlotte zinnen, met woorden die de kinderen uitdagen, beleven we elk avontuur. In elk verhaal zit humor en wordt het spannend. Heel fijn dat elk avontuur goed afloopt en dat dit gevierd wordt door nootjes te roosteren. Pierke weet dan, met een volle mond, een laatste opmerking te maken. Hij zegt dan een woord of meerdere woorden waarbij medeklinkers anders worden uitgesproken. Voor de kinderen een leuke uitdaging om te ontdekken welke medeklinker dit eigenlijk moet zijn.
Naast het verhaal heeft Catharina de illustraties verzorgd. Billy weet onze harten te veroveren. De tekeningen zijn kleurrijk en sfeervol. Ze stralen warmte uit.
Billy de Hamster zorgt er, samen met zijn vrienden Pierke en Trijntje in Het wilde leven van Billy de Hamster dat kinderen plezier krijgen en/of houden in lezen. Met het lezen van zijn avonturen groeit het leesniveau en dat is een feestje waard… met geroosterde nootjes!

Meer recensies van Jufelsie

Gesponsord