Homme en het noodgeval

Jufelsie 18 oktober 2019
Na haar eerste boek Portiek Zeezicht ben ik nieuwsgierig naar haar tweede boek Homme en het noodgeval. Opnieuw heeft ze een prachtig verhaal neergezet. Van begin tot het eind boeiend, het laat je niet los.
Homme woont samen met zijn broer Tim, zijn moeder Moes en vader Vaas in een gezellig huis met een tuin en een schuur. Op een dag komt Moes met een verrassing. Ze krijgen tijdelijk een logé: Pien, een noodgeval! Homme kent haar, het is dat rare meisje uit zijn klas met grote handen en voeten. Het ergste is, dat hij zijn slaapkamer uit moet. Meteen komen er vragen bij hem op. Moes geeft antwoorden, maar vindt ook dat Homme zich moet aanpassen.
Homme, vindt steun bij Kees. Hij is fietsenmaker en Homme bezoekt hem regelmatig. Van hem krijgt hij oude onderdelen om daar ijzerfiguren van te maken. Dat is Homme’s grootste hobby. Kees spoort Homme aan om eerst eens op onderzoek uit te gaan. Wie is Pien?
Tijdens het lezen krijgen we een beeld van Pien. Ze is erg close met de juf en geeft op school bijzondere antwoorden. Haar moeder is ziek en logeert tijdelijk op een ander adres. Wanneer Pien thuis is bij Homme, zoekt ze hem op en stelt hem veel vragen. Homme vindt dat alles om haar draait. Met het eten wordt er rekening gehouden met Pien en ook hoeft ze niet af te wassen. Daarnaast is Pien onhandig. Ze valt uit een boom en heeft ze nooit leren fietsen. Met de hulp van Homme leert ze fietsen.
Op een dag is Homme buiten met zijn fiets aan het stunten. Pien wil dat ook graag. Door haar onhandigheid valt ze en breekt haar ketting. Samen proberen ze de ketting te maken, maar het lukt ze niet. Ze hebben Kees nodig. Kees is niet aanwezig. Na een aantal keren besluiten ze Kees op een anders adres op te zoeken. Voor Homme en Pien is de gebroken ketting een noodgeval!
In het huis van Kees ontdekken de twee een bijzonder boek en wordt er meer bekend over de achtergrond van Pien.
Het verhaal is verdeeld in hoofdstukken. Boven elk hoofdstuk staat een kleine zwart-wit tekening. Dit is een ijzerfiguur van Homme. Aan het eind van elk hoofdstuk zie je een krabbeltje van Pien. Een kort gedichtje. De eerste zinnen komen uit het gedicht Het moment van Wislawa Szymborska, en loopt als een rode draad door het verhaal. Prachtig hoe dit in elkaar geschoven is. Het boek sluit af met de bundel Nu, met 22 prachtige gedichten van Pien.
Homme en het noodgeval is een gevoelig verhaal. Je begrijpt de verschillende personages. Homme, die ineens zijn plaats kwijt is. Moes, die alles goed wil doen. Vaas, de vader die niet van opgeven houdt en Tim , die overal tussendoor gaat. Pien, tot slot heeft het niet makkelijk. Haar moeder is alleen, ziek en heeft haar weinig over het verleden verteld. Dat wordt duidelijk in het boek.
Homme en het noodgeval , een verhaal wat eindigt in het moment. Homme die trots iets over Pien zegt en Pien die in het moment wil blijven!

Meer recensies van Jufelsie