Petrova en de wolf

Jufelsie 23 maart 2020
Voor mij ligt het prentenboek Petrova en de wolf. Dit verhaal is een moderne vertelling, geïnspireerd op het sprookje Peter en de wolf van Sergej Prokofjev.
Peter woont samen met zijn opa in een klein huisje. Hij houdt van lezen en luistert graag naar muziek. Opa vindt hem op een meisje lijken…
Op zolder vindt Peter een grote koffer met de trouwjurk van zijn moeder. Hij trekt deze aan, stift zijn lippen rood en loopt naar buiten. Vanaf dat moment heet hij Petrova. Hij ontmoet een eend en het roodborstje en zorgt ervoor dat ze uit de klauwen van de kat blijven. Wanneer er een wolf verschijnt is Petrova niet bang. Moedig weet hij de wolf te vangen en zorgt hij ervoor dat de wolf de eend vrijlaat en uit zijn zicht verdwijnt. Opa is trots op zijn kleinkind.
Petrova en de wolf is een warm verhaal met als boodschap dat het fijn is om jezelf te zijn. Opa vindt dat Peter met auto’s moet spelen en zich stoer moet gedragen. Hij vindt dat bij jongens horen. Mooi om te zien dat hij even later ziet dat ‘een meisje’ stoer kan zijn.
Het verhaal is een mooi sprookje. Zoals in ieder sprookje gebeurt er iets, is er spanning maar loopt alles goed af. Daar houden kinderen van.
De illustraties zijn uitnodigend en zorgen voor een perfecte voorstelling. Kinderen vormen een beeld en gaan conclusies trekken.
Petrova en de wolf…..ik hou van Peter en ik hou van Petrova!

Meer recensies van Jufelsie