Pinkeltje in Diergaarde Blijdorp

Jufelsie 30 september 2019
Dit is zo leuk. De boeken van Pinkeltje ken ik uit mijn kindertijd. Daarna las ik ze voor aan mijn kinderen. Nu zijn mijn kleuters aan de beurt om te genieten van de avonturen van Pinkeltje en zijn vriendin Pinkelotje.
Pinkeltje in Diergaarde Blijdorp is het nieuwste deel uit de serie waarin Pinkeltje toeristische attracties bezoekt in Nederland.
Pinkeltje Witbaard is een heel klein mannetje, niet groter dan een pink. Hij kan met dieren praten en die zijn dan ook gek op hem. Samen met Pinkelotje woont hij in Pinkeltjesland.
In Pinkeltje in Diergaarde Blijdorp landen op een dag twee azuurvlinders in de tuin van Pinkeltje en Pinkelotje. Zij komen uit Diergaarde Blijdorp en hebben de hulp van Pinkeltje nodig. In korte tijd stonden er twee keer op onverklaarbare wijze deuren open van een dierenverblijf. De eerste keer bij de neushoorns, de tweede keer bij de giraffen. Dit is gevaarlijk voor de bezoekers, maar zeker ook voor de dieren. Pinkeltjes hoeft er niet lang over na te denken. Samen met Pinkelotje en een volle knapzak vertrekt hij op de rug van de vlinders naar Diergaarde Blijdorp. De dieren zijn blij met de hulp van Pinkeltje en zijn bereid om hem te helpen. Lukt het Pinkeltje om dit raadsel op te lossen?
Pinkeltje in Diergaarde Blijdorp is een leuk verhaal voor kinderen die van dieren en avontuur houden. Het is geschikt om voor te lezen, vanaf 6/7 jaar. Heb je al enkele jaren leesonderwijs, dan kun je dit boek zelf lezen (vanaf 9 jaar). In de dierentuin is wat aan de hand. Hoe komt het dat de deuren van twee verblijven zijn open gegaan? Vanaf het begin worden de kinderen meegenomen in dit avontuur. Samen met Pinkeltje krijgen ze steeds meer aanwijzingen die leiden naar de dader. Tot de ontknoping blijft het spannend…
In het verhaal komen heel wat dieren aan bod. Enkele dieren zijn voor de kinderen bekend, zoals de neushoorn, de gier en de leeuwen. Er worden ook dieren genoemd, de minder bekend zijn, zoals de anaconda (de wurgslang) en de Rüppellsgieren. Van alle dieren krijgen de kinderen wat informatie. Het verhaal is leerzaam en boeiend.
In het verhaal vind je verspreid een zwart-wit illustratie van Arne van der Ree. De kinderen kijken met verbazing naar de tekeningen waarop ze zien hoe klein Pinkeltje is tegenover de dieren.
Pinkeltje in Diergaarde Blijdorp is een mooi verhaal, waar kinderen een kijkje achter de schermen krijgen van één van de mooiste dierentuinen van Nederland. Leuk om te lezen dat alle dierenverblijven vernoemd worden o.a. Amazonica, de Ui, het Oceanium en de Riviérahal.
Na het lezen van dit verhaal willen ze graag een bezoek brengen aan Diergaarde Blijdorp!

Meer recensies van Jufelsie