Ridder Tim speelt heerlijk met Max in de speeltuin. Wanneer hij van de glijbaan afglijdt, blijft hij met zijn cape achter een kleine spijker hangen. Thuis durft hij dit niet tegen zijn moeder te vertellen. Zijn moeder wil hem opvrolijken met een lekkere aardbeientaart. Maar Tim moet even wachten, eerst wil zijn moeder nog een boodschap doen. Terwijl zijn moeder weg is snoept hij van de taart. Wanneer moeder terug is en vraagt waar alle aardbeien zijn gebleven, durft Tim ook deze keer niet de waarheid te vertellen. Even later krijgt Tim buikpijn. Gelukkig weet zijn moeder daar wel iets op…. er zitten geheimen in je buik, die je beter eerlijk kunt vertellen. Tim begint te huilen en vertelt daarna wat er is gebeurd.
Ridder Tim heeft een geheim is een mooi verhaal waarin het aspect ‘eerlijk zijn’ aan de orde komt. Het verhaal is herkenbaar voor kleuters. Mijn kleuters reageerden meteen en ontdekten de aardbeienresten op de wangen van Tim. “Zo ziet zijn moeder toch dat hij niet eerlijk is”, riepen ze. Er ontstond een gesprek over eerlijk zijn en hoe volwassenen daar op reageren. Vaak zijn het ongelukjes en doe je iets niet expres, was een van de reacties.
Het verhaal is vlot geschreven en daarbij staan prachtige tekeningen van Eline van Lindenhuizen. Ridder Tim is herkenbaar aan zijn helm, rode cape en zijn stoere trui. Moeder laat haar gevoelens van verbazing, bezorgdheid en troost zien.
Van Ridder Tim zijn eerder boeken verschenen waar gevoelens als jaloezie, wilskracht en verbeelding een rol in spelen. Met deze prentenboeken wordt dit bespreekbaar voor kleuters.

Reacties op: Ridder Tim heeft een geheim

Ridder Tim heeft een geheim - Judith Koppens