Hilarisch! Wat een leuk boekje! Wat kan er gebeuren als je spreekwoorden letterlijk gaat nemen? Als je dan nog een groepje vrienden hebt, met heel wat fantasie, krijg je dit verhaal. Heel realistisch, het kan precies wel echt gebeurd zijn. Mede omdat dit verhaal geschreven is door Izzy zelf. Ze vertelt het zoals elk kind het zou vertellen. Zo herkenbaar, met soms heel wat omwegen, maar die horen er dan zeker ook bij? ( hmmm, voor de kinderen toch!) . Deze hardcover zou ik aanraden voor kinderen vanaf midden tweede leerjaar met of zonder leeshulp. Maar zeker ook een aanrader om als voorleesboek te gebruiken in het eerste leerjaar.

De kaft is een eyecatcher die op valt door zijn felle kleuren, door de tekeningen die de titel direct een idee geven, waar het boek zal over gaan. Daar heb je al 2 winners waardoor kinderen mee geprikkeld worden om het te lezen.

Eenmaal je het boek opent, krijg je een lettertype te zien die best groot is, dit is zeker een pluspunt voor startende boekenliefhebbers. Sommige woorden worden dan nog eens uitvergroot waardoor deze door de lezer nog eens extra aandacht krijgen. De bladzijden worden verder gevuld met tekeningen in zwart wit. Deze tekeningen en kanttekeningen geven de indruk dat dit een dagboek is waarbij ze een aanvulling zijn bij het verhaal.

Bij de laatste bladzijden krijg je een post-it met een foto van de schrijfster met enkele weetjes over haar. Maar ook een stukje van het nieuwe verhaal. Ben ik blij dat ik deze nu toevallig ook al op mijn boekenplank liggen heb.

Reacties op: Tip om kinderen te prikkelen tot lezen!

Baby-aliens hebben de juf - Pamela Butchart