Lezersrecensie
Dit moet je lezen!
Van influencers tot reclamespotjes: heb jij door wanneer je reclame wordt beïnvloed?
(Of bekijk je het anders als het over boeken gaat?)
In ‘Dit wil je lezen’ word je al meteen geprikkeld en getriggerd door de cover.
Felle kleuren, eenden en een gele band waarop een herhaalde titel staat die naar je aandacht schreeuwt. Ja echt deze wil je ECHT wel lezen.
Een jeugdboek dat, het teveel aan reclame, fake news en de impact hiervan op gebruikers, aantoont dat het hier wel over bittere ernst gaat.
We krijgen een inkijk in het leven van Stan. Een kind van gescheiden ouders die over en weer wordt geslingerd van vader naar moeder. De papa van Stan heeft heel veel moeite met input van reclame. Alles wordt letterlijk door hem opgenomen. Wanneer er ergens staat ‘Bestel nu’ is het product niet alleen te vinden in zijn winkelmandje, maar zal dit ook meestal al in zijn kast voor onnodige spullen terug te vinden zijn. Stan besluit via een project op school reclame op straat te minderen en de leugens achter bepaalde reclameteksten aan het licht te brengen. Zal dit invloed hebben op het koopgedrag van zijn papa? Brengt deze actie zijn ouders terug samen? GA HET BOEK LEZEN!
Omgaan met fake news is een topic op onze school. Voor de atelierlessen van @jufclaudia zal dit “DIT WIL JE LEZEN” een boek zijn die ze zeker zullen kunnen gebruiken. Ook bij onze plaatselijke bib @bibmaldegem staan workshops over “Fake news” op hun programma. (HEBBEN JULLIE HET BOEK AL?)
Ik las eerder Rugzwemmen van Marc ter Horst en hij bewees toen al dat hij moeilijke thema’s kon aansnijden en in een jeugdboek op een zeer toegankelijke manier wist te verwoorden. Ondanks de ernstige thema’s weet de auteur als geen ander om het ook nog luchtig te houden, met hier en daar een plaats voor een grap. Hoofdstuk na hoofdstuk word je geprikkeld om verder te lezen. Je vliegt doorheen het boek. Je voelt de spanning en de ernst van het onderwerp. Veel verborgen gelijkenissen doen je met je voeten terug op de grond staan.
Had ik het jullie al geschreven? DIT MOET JE LEZEN!
Voor jong en oud of samen. Hier kunnen we allemaal iets uit leren.
(Of bekijk je het anders als het over boeken gaat?)
In ‘Dit wil je lezen’ word je al meteen geprikkeld en getriggerd door de cover.
Felle kleuren, eenden en een gele band waarop een herhaalde titel staat die naar je aandacht schreeuwt. Ja echt deze wil je ECHT wel lezen.
Een jeugdboek dat, het teveel aan reclame, fake news en de impact hiervan op gebruikers, aantoont dat het hier wel over bittere ernst gaat.
We krijgen een inkijk in het leven van Stan. Een kind van gescheiden ouders die over en weer wordt geslingerd van vader naar moeder. De papa van Stan heeft heel veel moeite met input van reclame. Alles wordt letterlijk door hem opgenomen. Wanneer er ergens staat ‘Bestel nu’ is het product niet alleen te vinden in zijn winkelmandje, maar zal dit ook meestal al in zijn kast voor onnodige spullen terug te vinden zijn. Stan besluit via een project op school reclame op straat te minderen en de leugens achter bepaalde reclameteksten aan het licht te brengen. Zal dit invloed hebben op het koopgedrag van zijn papa? Brengt deze actie zijn ouders terug samen? GA HET BOEK LEZEN!
Omgaan met fake news is een topic op onze school. Voor de atelierlessen van @jufclaudia zal dit “DIT WIL JE LEZEN” een boek zijn die ze zeker zullen kunnen gebruiken. Ook bij onze plaatselijke bib @bibmaldegem staan workshops over “Fake news” op hun programma. (HEBBEN JULLIE HET BOEK AL?)
Ik las eerder Rugzwemmen van Marc ter Horst en hij bewees toen al dat hij moeilijke thema’s kon aansnijden en in een jeugdboek op een zeer toegankelijke manier wist te verwoorden. Ondanks de ernstige thema’s weet de auteur als geen ander om het ook nog luchtig te houden, met hier en daar een plaats voor een grap. Hoofdstuk na hoofdstuk word je geprikkeld om verder te lezen. Je vliegt doorheen het boek. Je voelt de spanning en de ernst van het onderwerp. Veel verborgen gelijkenissen doen je met je voeten terug op de grond staan.
Had ik het jullie al geschreven? DIT MOET JE LEZEN!
Voor jong en oud of samen. Hier kunnen we allemaal iets uit leren.
1
Reageer op deze recensie
