Leesgroeiboek

jufveronique 14 februari 2024
Boeken schrijven op AVI lijkt me niet zo gemakkelijk. Als je je dan houdt aan één AVI, dan lijkt me dat nog iets, maar als je een verhaal laat groeien in AVI dan moet je wel kunnen toveren met woorden en zinnen.
En laat grappige kinderverhalen toveren nu één van de talenten zijn die auteur Inge Bergh heeft.
Voor “Een beer bij ons” zit een samenwerking tussen Inge en illustrator Suzan ’t hooft alvast ook als gegoten.
Die cover laat je voelen dat dit niet zomaar een fantasierijk berenverhaal wordt. De deugenieterij is niet alleen op de beer zijn gezicht te lezen. Ook de jongen en het meisje toveren al vanop die covertekening een lach op je gezicht. En als ik dan denk aan de ontmoeting met Inge op Boektopia, dan hoor ik het haar ook vertellen maar ook weer lachen.
Ik had het boek mee naar school om aan kinderen te tonen dat er ook leesgroeiboeken zijn. En ja ik was hem kwijt. Ze weten nochtans dat ik eerst het boek lees en dat die dan pas voor hen is, maar dat wisten ze goed te omzeilen. Ze gaven hem zelfs onder elkaar door. Ik moest hem uit één van kinderen zijn lade halen, om hem uiteindelijk ook zelf te kunnen lezen.

Het verhaal gaat over een kleine beer die vanuit het bos naar de mensenwereld komt. In de tuin van Bas staat een serre. Daar vinden Bas en Noor de beer die gelukkig heel lief en grappig is. Noor en Bas willen voor hem zorgen. Een taak die niet zo gemakkelijk wordt voor beide kinderen.

Deze hardcover start met prachtige zoekplaten. Kleurrijke, maar zachte illustraties die je kan gebruiken bij kleuters of anderstalige kinderen. Via de site kan je extra kaarten downloaden om te gebruiken bij deze zoektekeningen. Een echte aanrader om te doen. Hier en daar vind je korte woorden tussen de tekeningen, die duidelijk beeld en woord verbinden met elkaar. Ook hier is die herkenning heel dankbaar voor leesgierige kinderen of kinderen die het ietsje moeilijker hebben om letters en woorden te herkennen. Na enkele bladzijden worden korte zinnetjes naast de kleurrijke tekeningen geplaatst. Ook krijgen woorden soms een ander kleurtje, lettertype of grootte. Witte bladzijden worden afgewisseld met gekleurde waardoor de tekst ook andere kleuren zullen krijgen. Echt een plezier om hier in te gaan lezen. Voorlezen, samenlezen of zelf lezen , met dit boek kan je lang veel plezier beleven. Van AVI Start ga je naar E3 . Dit kan je zien vanop de cover. Want dit is niet het enige leesgroeiboek bij uitgeverij de Eenhoorn.
Maandag gaat hij terug mee naar de klas, met de extra info die ik er nu bij heb, zal ik hem zeker ook aan onze anderstalige leerkracht, kleuterleidsters en aan de juf van het eerste leerjaar voorstellen.

Meer recensies van jufveronique