Een pageturner! Voor je het weet heb je het boek uit en ben je een ervaring rijker

Juliette van Nes 14 oktober 2020 Auteur
'Date met een derde' is een aansprekende titel, want wie date er tegenwoordig nou niet? Of denkt er misschien aan. Hoe dan ook gretig vernemen wij hoe het andere daters vergaat. Dat niet alle ervaringen even positief zijn daar hebben we ervaring mee. ls er een derde in het spel dan willen wij daar graag meer over weten.

Het boek is geschreven in een dubbel perspectief, zowel de gedachten van Ruben als Danielle de hoofdfiguren worden afwisselend weergegeven. Dat is in het begin wat lastig maar na de eerste hoofdstukken wordt het duidelijk en pak je het snel op wanneer Ruben of Danielle het woord heeft.

Danielle Voswinkel is violiste. Hoewel knap en jong slaagt zij er niet in een leuke man te vinden totdat zij via een datingsite Ruben een uitvinder ontmoet. Ruben is ouder maar goodlooking. Hij bewoont een huis in Belgisch Limburg met een groot stuk land. De twee kunnen het direct goed met elkaar vinden en al snel trekt Danielle bij hem in. Heel langzaam komt zij erachter dat Ruben toch niet de man is waar zij hem voor houdt. 'Ik erger me aan de zelfvoldane grijns op zijn gezicht.' Toch gaat zij heel ver met hem mee en verdraagt veel tòt ze zwanger wordt...

'Date met een derde' is de debuutroman van Cécile Ickenroth. Haar loopbaan in de muziek heeft ze meegegeven aan Danielle, de violiste. Eenmaal in het boek sla je als van zelf de pagina's om. De hoofdstukken waarin Ruben aan het woord is zijn adembenemend en als Danielle weer aan de beurt is zou je willen schreeuwen: 'Meid, pas op, kijk uit.' Dat gegeven doet je nog sneller verder lezen.

Cécile heeft een soepele stijl van schrijven, maar wat mij opviel was het 'gij' en 'u' in de conversatie met de Belgische buurvrouw. De Vlamingen die ik ken gebruiken het persoonlijk voornaamwoord 'gij' in plaats van 'jij', maar voor zover ik weet is het ongewoon dat Nederlanders het gebruiken in een gesprek met een Vlaming.

Al met al is 'Date met een derde' een fijn boek om te lezen. Een aanrader vooral bij de regenachtige en stille dagen die komen.

Meer recensies van Juliette van Nes