Een klein werk dat je in een zucht uitleest

Juliette van Nes 21 september 2023 Auteur
Bartleby is een klerk die gaat werken bij een griffier die al drie mensen in dienst heeft maar door een toename van werkzaamheden genoodzaakt is er nog iemand bij te nemen. De drie andere klerken hebben allemaal een bijnaam waarmee ze worden aangesproken alleen Bartleby heeft geen bijnaam of het moet 'Liever niet' zijn. Dat zijn de woorden die hij spreekt wanneer hem na enige tijd wordt gevraagd meer werkzaamheden te verrichten. Op een gegeven moment doet hij liever helemaal niets meer.
Het boekje, want het is een klein werk dat je in een zucht uitleest, leest soepel en heeft spanning want je wilt weten hoe het met Bartleby verder gaat; de griffier namelijk wil steeds daadkrachtig optreden maar op het moment supreme overvalt hem een zeker mededogen waardoor hij niet tot handelen in staat is. Hoe loopt dit af.
Zoals ik het las gaat het om mededogen met een medemens die door de omstandigheden toch het onderspit delft.

Meer recensies van Juliette van Nes