Schrappen en comprimeren

Juliette van Nes 25 mei 2021 Auteur
Hex wilde ik graag lezen. Ik hoorde veel goeds over de schrijver Thomas Olde Heuvelt en over het boek. Dus bestelde ik het bij de online biblotheek.
Het is echt een boek dat je in coronatijd moet lezen, er komt namelijk geen eind aan. Telkens denk je, nu komt de ontknoping... maar niks het boek suddert gewoon verder.
Ieder hoofdstuk op zich is een kort verhaal met een eigen spanningsboog. Dat is knap! Het boek is dus eigenlijk een bundel korte verhalen met slechts een onderwerp: de hex
Het verhaal speelt zich af in het plaatsje Beek dat onhollands heuvelachtig is met diepe dalen, een beekje(jaja waar zich heel veel mee afspeelt) maar ja het dorp ligt dan ook in Limburg en dat landschap is voor iemand van boven de grote rivieren al snel onhollands. Afijn dat dorp wordt gegijzeld door een heks. Eenmaal in de vijftig jaar gebeurt er iets heftigs door de schuld van de heks of van de bewoners die de gijzeling zat zijn en met hun gedrag de heks uitlokken.
Plots bijna aan het eind raakt het verhaal over de top en vindt er een ongeloofwaardige omslag plaats. De laatste alinea is verrassend.
Het verhaal is soms, en zeker als de korte verhalen zich maar blijven aaneenrijgen, langdradig. In de laatste verhalen word je hoofdschuddend wakker geschud.
Goed zijn de beschrijvingen van de intermenselijke verhoudingen, daar heeft de schrijver zeker talent. Maar hij had de helft moeten schrappen en zijn verhalen moeten indikken.

Meer recensies van Juliette van Nes