De andere kant

Juul 24 september 2020
Ik heb inmiddels al best wat oorlogsboeken gelezen, het blijft een intrigerend onderwerp. Maar weinig van die boeken zijn geschreven vanuit het perspectief van een Nazi. En dat is direct wat dit boek interessant maakt: lezen over de “andere” kant. Want laten we wel wezen, ook dat waren gewoon mensen. Met gevoelens en twijfels.

Ik kon me zowaar voorstellen hoe Hetty zo overtuigd kon zijn van het goede van Hitler. Het wordt zo beschreven dat je inleven in haar gedachten niet moeilijk is. Los van hoe ik zelf over het nazisme denk. En dat vind ik best knap, juist omdat ik het nazisme zo verwerpelijk vind.

Je groeit mee in de beleving van Hetty, je groeit mee in haar twijfels, haar hoop en haar wanhoop. En ik wenste haar echt het beste. En kom soms echt boos worden om wat er gebeurde. Ik werd helemaal meegesleept in het verhaal.

Ik vind het een krachtig boek. Omdat het de andere kant van de oorlog laat zien. En de mensen menselijk maakt in plaats van de monsters die ze meestal zijn. Het heeft er ook voor gezorgd dat ik eigenlijk best vaker boeken over die kant zou willen lezen. Mijn oordeel: GOED

Meer recensies van Juul