Hartverwarmend

Juul 14 oktober 2020
Wat een hartverwarmend boek! Een boek vol hoop. Ondanks de, voor veel kinderen, herkenbare moeilijke onderwerpen. Zoals pesten, scheiding van ouders, onzekerheid enzovoort.

Ik wil wel meteen een opmerking plaatsen: door de naam Levy had ik de hele tijd in mijn hoofd dat het een jongen zou zijn. Daardoor was ik soms wel wat in de war. Maar dat is uiteraard een kronkel in mijn hoofd.

Het verhaal gaat dus over Levy. Een meisje van bijna 12. Haar ouders zijn gescheiden en op school wordt ze gepest. Ook is het in haar hoofd een chaos waardoor ze moeilijk haar aandacht bij de dingen kan houden ( ADHD? ). Ze heeft 1 vriend: Robin. Op een dag vindt ze een witte doos, het lijkt wel een cadeautje. Nieuwsgierig maakt ze het open. Daarin zit een wit doosje. Glad. Ze weet niet wat het is, maar doet het toch in haar broekzak. En dat is het begin van het avontuur.

Het boek gaat over het omgaan met de moeilijke dingen die je in je (kinder)leven kan tegenkomen. En het geeft, zonder belerend te zijn, ook tips hoe je met die moeilijke dingen om zou kunnen gaan.

Levy is een heerlijk impulsief meisje. Type eerst doen en dan pas nadenken. Ik herken dat wel. Robin is wat evenwichtiger en voorzichtiger. Stelt vragen en neemt niet klakkeloos dingen aan. Ze vullen elkaar goed aan en blijken meer gemeen te hebben dan ze in eerste instantie dachten.

Meneer Dediep komt mij verdacht bekend voor.

Ik vind het een heerlijk boek. Mijn oordeel: HARTVERWARMEND

Meer recensies van Juul