Novelle met diepgang

Simone is dertig, single, heeft een diploma op zak als psychologe, maar… is zelf heel erg tevreden met haar boekenwinkeltje ‘@Beauvoir’. Tenminste, dat denkt ze.

Als ze toevallig een gesprek opvangt tussen haar moeder en haar tante, besluit ze dat het tijd wordt om haar leven drastisch om te gooien. Tijd om haar dromen eindelijk eens om te zetten in daden. Ze besluit gelukscoach te worden met als specialisatie bibliotherapie. Twee vliegen in één klap! Op recept boeken voorschrijven met haar winkeltje als apotheek. Ze zal haar familie eens laten zien dat ze het kan.

Met Kerst voor de deur – dat zoals elk jaar bij de ouders gevierd wordt - besluit Simone deze dagen te gebruiken om te ‘oefenen’. Haar familie - ouders, zus en broer - worden haar proefkonijnen.

In een honderdtal pagina’s neemt Lizette van Geene je mee in het leven van Simone. Dit kortverhaal zit ontzettend leuk in elkaar. Simone is een warhoofd die vooral met zichzelf bezig is. Ze denkt haar ‘proefkonijnen’ te kennen, maar ontdekt dat ze net héél véél niet weet.

Het verhaal heeft meerdere lagen. Relaties die op zijn kop staan, ziektes en geheimen, nieuwe kansen, een oom met Alzheimer – prachtig hoe de omgang met hem beschreven wordt, maar ook zelfkennis en romantiek verrijken deze kerstnovelle. Toch weet de auteur het luchtig te houden door te spelen met de nodige humoristische twisten. Het verhaal is geen moment saai en zakt nergens in. Daarbovenop schrijft Lizette erg beeldend. Haar schrijfstijl is vlot, luchtig en natuurlijk. Ik zag alles zo voorbijkomen en waande me deel van het gezelschap.

Wat een heerlijk TUSSENDOORTJE. Deze feelgood onderscheidt zich in dit genre omdat hij - tot op zekere hoogte - niet voorspelbaar is. Gelukkig zijn wel alle ingrediënten aanwezig voor dat zalige feelgood gevoel. Een heerlijk verhaal voor de koude winteravonden in aanloop naar Kerst.

Meer recensies van Karin BooksWithBooks