Sprookje of luchtkasteel?

Karin van der Lee 06 februari 2023
Recensie ‘Sprookje of luchtkasteel’ - Esther Stui

Het verhaal:
Stoere, zachtaardige Robin is hoofd beveiliging van Kasteel Ter Hooge in Middelburg. Een baan waar ze samen met haar vertrouwde collega’s ervoor zorgt dat alles goed verloopt op het kasteel en vooral de bewoners ervan. Ze geniet van haar baan. Mevrouw en meneer Schimmelpenninck, het oudere echtpaar, die in het kasteel wonen, zijn zo blij met haar. Ze vertrouwen haar volkomen. Plots op een avond gaat het alarm van het kasteel af. Robin ziet beweging voor de ingang van het kasteel. Iemand probeert het kasteel binnen te dringen. Robin rent naar de ingang en ziet dat het een grote brede man is maar dat maakt haar niet uit. Ze valt hem hardhandig aan en belandt bovenop hem. Ze bindt hem vast en duwt hem tegen de kasteelmuur en fouilleert hem. Het blijkt Constantijn Schimmelpenninck te zijn, de zoon van haar werkgever. Oeps, dit was het dan, denkt Robin. Daar gaat mijn baan. Ik zal een andere moeten zoeken…

Mijn ervaring:
Er is al veel gezegd in een korte tijd over Sprookje of luchtkasteel. Ik heb alleen maar positieve berichten en recensies voorbij zien komen en daar sluit ik mij zeker bij aan. Weer ben ik in een warm bad terecht gekomen. Esther heeft het weer waargemaakt met haar fijne schrijfstijl.
Boek nummer acht is opnieuw geslaagd. Het is geweldig, doordat het echt is en liefdevol.

De warmte en liefde voel je van alle personages afspatten. Vooral die van Tijn zijn ouders. Wat een lieve mensen zijn dat! Stui heeft dit weer goed geschreven.

Robin, onze stoere, lieve hoofdpersonage leer je goed kennen. Ze staat graag klaar voor andere en is een slimme vrouw. Ik werd geraakt door haar en door haar verleden. Dan Constantijn die graag Tijn wordt genoemd door Robin, is een lieve, sociale knappe man. Maar om die eigenschappen te vinden moet je hem echt wel eerst leren kennen. Hij heeft een schild om zich heen getrokken welke hij in zijn verdrietige verleden heeft opgebouwd.

De namen van enkele personages vind ik erg leuk verzonnen. Volgende keer een iets langere rol voor mij, Esther! (geintje)
Wat ik erg leuk vind is, dat bij ieder nieuw hoofdstuk de pentekening van het kasteel te zien is.

Mijn waardering:
Voor iedere feelgood liefhebber is dit verhaal zeker een aanrader. Ik ervaar net zoals bij Esther haar eerdere boeken dat ze ervoor zorgt wanneer je begint te lezen je er eigenlijk niet meer mee kan stoppen. Bepaalde thema’s hebben mij geraakt en ik heb enorm genoten van de liefde, warmte, humor en romantiek die in dit verhaal voorkomen.
Van mij krijg je 4,5 ster.

Meer recensies van Karin van der Lee